Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Svět

Papež František míří z Říma do centra šíitů. Podruhé se zády k iráckým křesťanům neotočíme, tvrdí

Papež František v pátek jako vůbec první hlava katolické církve zavítá do Iráku. foto: Reuters

BAGDÁD/PRAHA - Historická návštěva hlavy katolické církve v Iráku má být důležitou vzpruhou pro tamní křesťanskou komunitu. Velký význam ale může mít i jeho setkání s nejvýznamnějším duchovním šíitského světa, ajatolláhem Sístáním.
  5:00

Papež František zahajuje historickou cestu do Iráku. Zemi navštíví jako první hlava katolické církve

 „Je to symbolická cesta, povinnost vůči zemi, která tolik let trpěla,“ prohlásil papež František při pátečním letu z Říma do Iráku. Už dříve podotkl, že se nelze „podruhé otočit zády k iráckým křesťanům“, což byla narážka na zrušenou misi jeho předchůdce Jana Pavla II., jehož cestu do země – tehdy ještě ovládané režimem diktátora Saddáma Husajna – se nakonec nepodařilo před dvaceti lety vyjednat.

Papež František v pátek jako vůbec první hlava katolické církve zavítá do Iráku.
Irák v očekávání hlavy katolické církve zavedl mimořádná bezpečnostní opatření...

František se tak ve čtvrtek stal vůbec prvním papežem, který kdy do Iráku zavítal. Nebylo přitom úplně jisté, zda se oběma stranami dlouho chystaná a vyzdvihovaná cesta nakonec uskuteční. Nejenže příjezd takto významného hodnostáře představuje velký test pro irácký bezpečnostní aparát, ale návštěvu komplikuje i koronavirová pandemie. Papež kvůli ní rok nikam necestoval a pár dní před jeho příletem do Bagdádu se nakazil i papežský nuncius v Iráku, jenž celou misi chystal.

Teror a migrace oslabily křesťany

Postavení iráckých křesťanů se výrazně zhoršilo s krizí, již spustila americká invaze do země na jaře 2003. Za Saddáma Husajna žilo v Iráku asi 1,5 milionu křesťanů, dnes se jejich počet odhaduje na 300 tisíc. K dramatickému oslabení jedné z nejstarších křesťanských komunit vedl teror a útlak ze strany sunnitských extremistických skupin, jako byla al-Káida a později Islámský stát. K masové emigraci a oslabení společenství paradoxně přispěly i kampaně na přednostní přijímání křesťanských uprchlíků a migrantů na Západě, včetně Česka.

Iráčtí křesťané, zejména z chaldejské církve podléhající Vatikánu, proto už před papežovým příjezdem apelovali, aby se pontif u místních politiků zasazoval o vylepšení podmínek jejich komunity, včetně např. návratu do oblastí, z nichž byli před šesti lety vyhnáni teroristy.

„Doufáme, že papežova návštěva přitáhne pozornost k tragédii křesťanů na východě a přesvědčí je, aby tu zůstali,“ prohlásil ve středu patriarcha babylónský kardinál Louis Raphaël Sako.

Potravinové banky budou rozdělovat respirátory, papež zahájí návštěvu Iráku

„Pomůže také šířit poselství bratrství s Iráčany jiných náboženství, protože ta by neměla rozdělovat, ale spojovat,“ dodal.

Kardinál Sako prohlásil, že „důležitý pro křesťany i muslimy“ bude dnešní hlavní bod papežova programu – jeho setkání s ajatolláhem Alím Husajním Sístáním v jihoiráckém Nadžafu. Šíitský klerik i přes svůj značný vliv a miliony stoupenců napříč Blízkým východem přijímá zahraniční, ale i domácí představitele jen velmi zřídka. I jeho schůzka s papežem, pro niž je v itineráři vyhrazeno 40 minut, je označována za „soukromou“. Má však značný přesah i do politiky.

Kontakty mezi Vatikánem a představiteli sunnitského směru islámu jsou poměrně časté, ostatně sám papež navštívil v roce 2019 Spojené arabské emiráty a podepsal tam spolu s velkým muftím káhirské mešity al-Azhar ekumenický „Dokument o lidském bratrství“. Sunnitské arabské země jsou dnes také na Západě často charakterizovány jako „umírněné“, zatímco rostoucí vliv šíitského Íránu je popisován jako hrozba a jordánský král Abdalláh II. už před 16 lety mluvil varovně o „šíitském půlměsíci“. Tento aspekt také zmínila íránská státní agentura IRNA: „Papežova cesta přispěje k umírnění světových postojů vůči šíitským muslimům a posílí také pozice Vatikánu díky jeho kontaktům se šíitskými duchovními.“

Ajatolláh se zákulisním vlivem

Íránský politický systém postavený po revoluci z roku 1979 na prolínání šíitského duchovenstva a státní moci je však velmi odlišný od postojů ajatolláha Sístáního. Ten totiž patří k šíitským klerikům, kteří naopak prosazují svého druhu „odluku církve a státu“. I to přispívá k rivalitě mezi Nadžafem a íránským náboženským centrem Kommem, potažmo celou íránskou teokracií postavenou na revolučním pojetí islámu.

‚Smrti se nebojím.‘ Papež František se unikátně svěřil se zdravotními potížemi i životem za diktatury

Ačkoli instituce podléhající Sístánímu mají enormní vliv a majetek v hodnotě několika miliard dolarů, do politiky tento 90letý asketický klerik zasahuje jen zřídka a zpravidla v zákulisí.

Po svržení Saddáma se jeho apely k veřejnosti zpravidla shodovaly se zájmy Západu, včetně USA. Nejprve apeloval na šíitské souvěrce, aby nevystupovali proti americkým a britským invazním jednotkám, takže okupační síly byly dlouho terčem pouze sunnitských povstalců a teroristů. Následně zasáhl do procesu demokratizace Iráku, když svou autoritou prosadil model jeden volič – jeden hlas, čímž zmařil americký plán zavést v Iráku systém delegovaných volitelů.

V roce 2014 zase Sístáního apel vedl k celoirácké mobilizaci a vytvoření milicí, jež výrazně přispěly k porážce Islámského státu. Ze statisíců křesťanů, kteří tehdy na severu země prchali před masakry sunnitských džihádistů, jich přitom tisíce našly azyl i na jihu země – v šíitských náboženských institucích.

Autor: