Letadlo bylo ve výšce 9,7 kilometru nad zemí, když cestující zaslechli zvuk podobný výbuchu. V motoru na levé straně se utrhla lopatka a vyslala směrem k oknům nálož kovového šrapnelu. Ten vytrhl jedno z oken.
Hrdinové letecké nehody Boeingu 737? Kovboj, hasič a ledově klidná pilotka, která začínala u námořnictva |
V kabině došlo k explozivní dekompresi, tedy prudkému poklesu tlaku, a spadly kyslíkové masky. Cestující sedící na sedadle 14A Jennifer Riordanová byla vlivem podtlaku vtažena do okna, ze kterého polovinou těla visela několik minut. Na pomoc se ji vydali dva muži z Texasu - farmář v kovbojském klobouku Tim McGinty a hasič Andrew Needum. Podařilo se jim vtáhnout ji zpět. Žena nicméně později v nemocnici podlehla svým zraněním. Dalších sedm lidí bylo lehce zraněno.
Nehoda se stala 17. dubna loňského roku na palubě Boeingu 737 zmíněného dopravce Southwest Airlines. Letoun letěl z New Yorku do Dallasu, po nehodě nouzově přistál ve Filadelfii. Díky ledově klidné pilotce nikdo další nezahynul a 143 pasažérů s dalšími pěti členy posádky vystoupilo na mezinárodním letišti ve Filadelfii.
Zpráva o události oběhla celý svět. Vyšetřování ale nyní ukazuje, že k tragickému příběhu možná vůbec nemuselo dojít. Vyšetřovatelé Federální letecké správy (FAA) totiž již na jednom podobném případu pracovali. A to celých 19 měsíců předtím, než letadlo s Jennifer Riordanovou vůbec odstartovalo.
První náznaky
V srpnu roku 2016 byli vyšetřovatelé povoláni do Mississippi. Na jednom z boeingů se totiž utrhla lopatka motoru a poškodila letadlo. Součástky tehdy také poničily trup, ale naštěstí nepronikly do kabiny cestujících. Nikdo nebyl zraněn. Byla to lopatka stejného typu motoru, letadla a dokonce i totožných aerolinek jako v případě z loňského roku.
Úřady ale nepovažovaly incident za prioritní a urgentní – nikomu se nic nestalo. Zpráva, která by zrychlila inspekce všech letadel, tak nespatřila světlo světa po řadu měsíců. Podle pracovníků FAA, kteří nyní hovořili s deníkem Washington Post pod podmínkou anonymity, to možná bylo proto, že letecký kontrolní úřad jde často na ruku výrobcům letadel.
„Byl čas na rychlou reakci a podniknutí důležitých kroků,“ uvedl jeden z nich. Podle dalšího šlo spíše o „kanárka v dole“, upozornění, že něco není v pořádku. „Pro nás je to jen další příklad toho, jak se systémy FAA soustředí více na potřeby výrobců letadel než na bezpečnost,“ dodal zdroj, podle kterého se podobná situace opakovala i v dalších případech leteckých katastrof Boeingů 737 v Etiopii a Indonésii.
Podle zjištění amerického deníku navíc FAA informovala evropské úřady o problému a ty nařídily okamžité kontroly letadel jen 15 dní před havárií boeingu s Riordanovou. FAA ale podobné nařízení v USA nevydala a ostatně ani neměla hotovou finální zprávu.