Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

V Museu Kampa je k vidění kontroverzní sousoší umělecké skupiny Pode Bal

Zprávy z EU

  12:00
PRAHA - Museum Kampa vystavuje sousoší nazvané Rekonstrukce jako tragédie a fraška, které poukazuje na nevyřešené zločiny z komunistické éry. Dílo se do Prahy přesunulo z promenády před bruselským sídlem Evropského parlamentu, kde letos v květnu vzbudilo negativní reakce mezi některými levicovými evropskými politiky. „To, že se zatím nikdo nemusel zodpovídat za vraždění na Železné oponě je fraška, typická pro náš ‘ladovský kraj’,” říká Petr Motyčka ze skupiny Pode Bal.

Petr Motyčka (vlevo) a Dan Trantina z umělecké skupiny Pode Bal se svým dílem instalovaným v prostorách Musea Kampa. foto: ČTK

Socha o rozměrech sedm krát sedm metrů nese obsáhlý podtitul „Roztrhání NSH (narušitele státních hranic), občana východního Německa Hartmuta Tautze ´samostatně útočícími psy´ československé pohraniční jednotky při pokusu překročení hranic v srpnu 1986 ze Slovenska do Rakouska v oblasti Petržalka, zatímco pohraničník Ivan Hirner a vojín Oldřich Kovář přihlížejí“. 

Instalace z dílny Petra Motyčky a Dana Trantiny připomíná osud osmnáctiletého 

Hartmuta Tautze, který se v srpnu roku 1986 pokusil emigrovat z Bratislavy do Rakouska. Při překračování hranic v blízkosti bratislavského sídliště Petržalka na něj však narazila pohraniční stráž, která na něj poslala psy, a na místo poskytnutí pomoci ho předvedli na stanici, kde ho vyslýchali. Krátce po převozu do nemocnice na následky svých rozsáhlých zranění zemřel.

Dílo umělecké skupiny Pode Bal „Rekonstrukce jako tragédie a fraška“ v Museu Kampa.

„Příběh Hartmuta Tautze byl pro vznik sochy zásadní, protože přesahuje hranice hned čtyř současných evropských států a nese rysy klasické tragédie, kde hrdina podléhá v nerovném boji proti mnohem silnějšímu nepříteli, v tomto případě komunistické zvůli. V případě Tautze navíc není sebemenší pochybnost, že neposkytnutím pomoci jej pohraničníci de facto zavraždili. To, že se zatím nikdo nemusel zodpovídat za vraždění na Železné oponě je fraška, typická pro náš ‘ladovský kraj’,”popisuje Petr Motyčka pohnutky, které je spolu s druhým autorem Danem Trantinou inspirovaly k vytvoření této sochy.

„Socha na mě mimořádně silně emocionálně zapůsobila. Nejedná se totiž o obecnou kritiku, sousoší znázorňuje konkrétní tragický příběh osmnáctiletého chlapce, a co je na tom zvlášť smutné, ukazuje příběh dvou nepřímých pachatelů, příslušníků pohraniční stráže, kteří mají svá jména a dnes žijí spokojeným životem. Museum Kampa se zaměřuje na výtvarná díla z období komunismu a toto dílo svým tématem a kritikou totalitní moci do prostor Musea nepochybně patří,“ prohlásil člen Správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových Jiří Pospíšil.

„Jsem ráda, že u nás bude toto dílo v muzeu vystavené. Myslím, že je důležité, aby se mladí lidé o takových událostech z dob minulého režimu dozvěděli a mohli o nich diskutovat,“ říká Meda Mládková, zakladatelka Musea Kampa.

Dílo bude na nádvoří Musea Kampa k vidění až do konce září. V průběhu září bude pro návštěvníky připraven doprovodný program, který bude obsahovat celkem tři tématické diskuse, autorské či komentované prohlídky.

 

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...