Jaký pán, takový krám,
praví jedno staré přísloví. V případě protikorupční policie nejde jen o fluktuaci na jednom (protikorupčním) odboru, ale o takřka permanentní fluktuaci na postu ředitele a jeho náměstků. Průměrná životnost ředitele na tomto útvaru je plus mínus dva roky (!). To by samo o sobě nebyla taková tragédie jako to, že s každým novým ředitelem přijde parta jeho věrných, kteří útvar „zreorganizují“ od základu. Není bez zajímavosti, že tzv. "nové" vedení někdy tvoří lidé, kteří již jednou byli na vysokých vedoucích postech u ÚOKFK, ale byli "odejiti". Prostě proto, že ztratili vliv ti, kteří je tam dosadili. Prvořadým zájmem takového staronového vedení je odstranit všechny ty, o nichž usoudí, že mohli mít podíl na jejich předchozím "odejití" z funkce a vůbec lidi, kteří by se mohli někde rozpovídat, jak to nové vedení "vede". Nové vedení, aby o sobě dalo vědět řadovým policistům, vymyslí sytém nových hlášení, oběžníků, podpisových pravidel a nařízení všeho druhu místo toho, aby se policistům pracujícím na kauzách, pokud možno, nepletlo do práce. To, že se vedení plete do práce policistů, není nadsázka, ale holý fakt. Nejednoho z těchto vedoucích činovníků je možné označit jako kongenitálního vedoucího, který se skutečným vyšetřováním skončil před řadou let (pokud lze vzhledem ke zpracovaným kauzám říci, že vůbec kdy s vyšetřováním začal). Je opravdu směšné, když před televizními kamerami vystupují náměstci a ředitelé a zasvěceně hovoří o vyšetřování kauz, o kterých ví jen zprostředkovaně od nižších článků vedení. To však není jen problém ÚOKFK. Pro řadového policistu (tažného – nikoliv chovného) je podstatné, aby měl podmínky pro práci a byl řádně zaplacen za kvalitní práci. Jak to vrcholní činovníci policie „upřímě myslí“ s odměňováním policistů je k neuvěření. Špekulují nad tím, kde a za jakých podmínek by si policisté mohli přivydělat mimo službu, místo toho, aby apelovali na politiky (nejlépe ministra vnitra, jako bývalého policistu a snad(?) člověka znalého práce policie), že je to stát, který je povinen těm, kteří se starají o jeho bezpečnost, zajistit řádný plat. Nikoliv, aby policista po fyzicky a psychicky náročné práci, si šel přivydělat jako dělník na stavbě (v tom lepším případě). Když už se hovoří o protikorupční policii jako o elitním útvaru s celostátní působností, tak by mělo být samozřejmostí, že policista ÚOKFK je schopen samostatně vést trestní řízení a nepotřebuje k tomu, aby za něj „mysleli“ nadřízení (pokud je sám nepožádá o radu). Jestliže je vlastní úsudek policisty na ÚOKFK jev nežádoucí, pak je třeba se ptát proč? Možná právě proto, že je „zájem“ kohosi, aby určité „zájmové“ kauzy dopadly tak, jak je „potřeba“. A potřeby mohou být různé... (momentálně je "potřeba" lovit velké ryby). I kdyby odešlo třeba 20 policistů, tak odpovědné činovníky nejspíš nebudou zajímat důvody odchodu ani to, jaké byly kvality odcházejících policistů, natož aby se tito činovníci zamysleli sami nad sebou, jestli oni sami nejsou příčinou takového stavu. Zájem bude pouze a jen na tom, jak uvolněná místa “zaplácnout”. Nejsnazší cestou je nábor (nikoliv výběr) z útvarů na nižší úrovni – tj. policistů, kteří nemají žádné nebo jen minimální zkušenosti s trestnou činností vyšetřovanou na ÚOKFK. Když se laik podívá na vyhodnocení činnosti ÚOKFK za rok 2012 na
http://www.policie.cz/clanek/vyhodnoceni-cinnosti-uokfk-2012.aspx, tak v čem je vlastně problém? Krásné barevené grafy lahodící oku, tabulky plné čísel – ta která mají být co nejmenší meziročně klesají, ta co mají být nejvyšší meziročně stoupají. Objem zajištěných hodnot roste (loni opět rekord), počty odcházejících polistů každým rokem klesají, počet obviněných z korupce také každým rokem roste, priority útvaru na rok 2013 jdou ruku v ruce s proklamacemi politiků, existuje celkem 7 mezinárodních vyšetřovacích týmů, veřejnost byla seznámena s krycími názvy řady případů, i s tím, oč v nich jde – tak co si více můžeme přát? Snad jenom to, abychom se za pár let nedozvěděli z důvěrných zdrojů, že zajištěné hodnoty musely být vráceny skoro všechny, že ze stovek obviněných, byla většina soudy osvobozena a zbytek kauz se potáhne léta a ukončí je případná amina. Případně abychom zase nemuseli poslouchat od nového Cattaniho (jedno jestli v sukních nebo kalhotách), že je potřeba zřídit nový speciální útvar (a vyhodit desítky milionů korun), protože výsledky ÚOKFK byly sice vynikající, ale je "potřeba"...