Amerika stojí od roku 1492 ve středu zájmu Evropanů, ve vztahu vzájemného vlivu a ovládání. Výstava ukazuje, jaké podoby měl Nový svět v grafickém umění již krátce po svém objevení Evropany. Grafika tehdy zároveň byla svou povahou reprodukce nástrojem popularizace a masového rozšiřování zobrazeného.
V raných grafikách je Amerika chápána jako místo původní, nezkažené civilizace, stojící v protikladu k upadající Evropě. Tento způsob pohledu se vyvíjel paralelně s koloniální rétorikou, která pomocí ideologických proklamací podporovala a ospravedlňovala násilné osidlování jednotlivých oblastí. Vystaveny jsou proto rytiny z cyklů nových objevů a cest, zaměřujících se na motivy divošství včetně kanibalismu a jejich ideologických vyznění.
Představeny jsou i alegorické podoby Nového světa, rozšiřované grafickými technikami zejména v 17. a 18. století, a jejich proměny. V mnoha případech grafika reprodukuje díla monumentální povahy, personifikace bohaté "zlaté" Ameriky z freskové výzdoby nebo sochařské tvorby, uvádějí kurátoři výstavy Eva Bendová a Tomáš Winter.
V první polovině 19. století rostl zájem o etnografické a přírodopisné poznání Ameriky. Cestopisy doprovázel bohatý materiál ilustračních kreseb a rytin, zachycujících především domorodé obyvatelstvo. Tyto práce se od starších grafik liší zvýšeným úsilím o věrnou dokumentaci a objektivní zachycení reality. I ony však pracují s určitými stereotypy koloniálního diskursu a jejich objektivita je pouze zdánlivá.
Výstava je přístupná ve Schwarzenberském paláci na Hradčanském náměstí denně kromě pondělí od 10:00 do 18:00. Vstupné do expozice stojí 150 korun, po 16:00 80 korun, každou první středu v měsíci je vstup volný.
Sbírka grafiky a kresby NG uchovává kolem 300.000 grafických listů a přibližně 60.000 kreseb vzniklých od středověku do současnosti. Mezi nejstarší díla patří příklady středověké knižní malby nebo počátků grafické tvorby, evropská renesanční grafika a kresba či kolekce manýristických kreseb.
Umělecká díla na papíře jsou neobyčejně citlivá na klimatické a světelné podmínky a lze je vystavovat jen omezeně v mírném osvětlení a po přesně ohraničenou dobu. NG tedy připravuje krátkodobé malé výstavy grafik a kreseb, grafické kabinety, které doprovázejí dlouhodobé expozice.