Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Brněnská kavárenská scéna vítězí. I díky architektovi

Design

  7:00
Prvorepubliková kavárenská scéna v Brně si v ničem nezadala s tou pražskou. Ta současná ji však ještě předčí. Jedním z výrazných důkazů tohoto fenoménu jsou nedávné brněnské realizace architekta Martina Hrdiny.

Motiv barevných písmen se přenesl i do jídelního lístku. foto: Vladimír Novotný (kiva.cz)

 

Martina Hrdinu znám od roku 1998, kdy jsem nastoupil na libereckou fakultu architektury a on byl ve druhém ročníku. Oba jsme pak studovali v ateliéru architektky Heleny Jiskrové, která v Liberci působila v roli hostující profesorky z Nizozemska. Pod jejím vlivem jsme se oba vydali ve studiu pokračovat do Amsterdamu.

Martin zvolil Gerrit Rietveld Academie, obor interiérový design, který později úspěšně absolvoval. Celkem v Nizozemsku strávil sedm let a do Česka, přesněji do Brna, se vrátil v roce 2008. V Nizozemsku se začal intenzivněji věnovat grafickému designu a zdálo se, že od architektonického navrhování definitivně zběhl. Do této situace však přišla nabídka upravit malé prostory na Kapucínském náměstí pro novou kavárnu s názvem Tungsram.

Tungsram stranou turistického ruchu

Výsledkem je jednoduchý, vyčištěný prostor s původními mělkými klenbami, s replikami židlí Marcela Breuera s nosnou konstrukcí z pochromovaných ohýbaných trubek, výrazným osvětlením z žárovkových pásů, namalovanou lineární strukturou, na zakázku vyrobeným nábytkem a překvapením v podobě odhalení původní podlahy a krásným, výrazným barem.

Café Tungsram působí příjemně obyčejně, večer se ovšem jasně odhalí promyšlená práce s umělým osvětlením.

Bodově nasvětlená struktura připomínající z dálky dřevo z blízka odhalí sestavu rozstříhaných pásů 16mm filmů vložených mezi dvojité zasklení. Částečně tak odkazuje k názvu – Tungsram je maďarský výrobce nejen filmových lamp. Stejným způsobem je osvětlena barová skříň. Interiér doplňuje již pouze historický juke-box na vinylové singly. Jeden z původních velkoformátových výkladů je možné úplně vysadit a za teplého počasí expandovat do přilehlého veřejného prostoru. Grafika veškerých propagačních materiálů včetně jídelního a nápojového lístku je rovněž zpracována architektem.

Kavárna Tungsram

Tato realizace přinesla Martinu Hrdinovi další zakázky podobného druhu. Jasně se tím ukazuje, že klienty je vyžadována relativně úzká specializace. Pokud jednou navrhnete kavárnu, která má úspěch, pak dokud nezačnete výrazně protestovat, už se jejich realizací nezbavíte.

Franz s rodinnou atmosférou

O tři roky později Martin Hrdina dokončil Bistro Franz. Název bistra má původ ve jménu muže, který je autorem domu, kde podnik sídlí – slavného brněnského architekta a stavitele Františka Pavlů. V nedávno rekonstruovaném domě na Veveří ulici dostal Hrdina dosud asi největší prostor pro realizování svých představ.

Interiér bistra Franz přímo září pozitivní atmosférou. Výrazné barvy, krásná typografie, odhalené povrchy stěn, zavěšené lustry i svítící bar vytvářejí harmonický celek.

Neformálnímu interiéru plnému barev dominuje opět bar, tentokrát se skrytým barevným osvětlením v podobě svislých LED-diodových pásků tří různých barev. Velmi pohodlné židle a stoly jsou dílem mladých českých designérů pro tradiční firmu TON. Doplňují je na zakázku vyrobené lavice z dřevěných palubek, které obepínají boční zdi.

Bistro Franz v Brně

Opěradlo jedné z nich plynule přechází v dřevěný obklad stěny, která nese graficky velkoryse vyvedený název bistra ze samostatných barevných písmen. Tento motiv pak logicky najdeme i na jednotlivých listech krásného jídelního lístku. Atmosféru interiéru doplňuje odhalený klenbový strop, nahrubo osekané původní omítky a především zavěšená sestava lamp s výrazně barevnými stínidly a umně uspořádanými elektrickými kabely.

Podlaha je tvořena betonovou stěrkou Pandomo, která je použita i na spodní části stěn. V zadní části bistra dochází k barevné proměně, prohazuje se barevná kombinace židlí a stolů. Červené jsou tedy tentokráte stoly, stěny tmavě šedé.

Alfa s drobnými úpravami existujícího interiéru

Nejmenší míru zásahu architekta představuje Café Alfa ve funkcionalistické pasáži stejného jména navržené legendárním architektem Bohuslavem Fuchsem. Zde bylo totiž možno navázat na původní kvalitní rekonstrukční práci architekta Tomáše Rusína.

V Café Alfa došlo pouze k drobným změnám, a tak je původní prostorové členění stále jasně čitelné. Přesto se původně funkcionalistická kavárna pocitově posunula spíše k art deku.

Interiér je bíle vymalován a vše podléhá barevné kombinaci pouhých čtyř barev, bílé, černé, zelené a červené, jejichž nakombinování vhodně odkazuje k době vzniku samotné pasáže. Prostor sám je složen ze dvou úrovní: ze vstupní, které dominuje rudá podlaha a tapeta pohrávající si s motivy, jež odkazují na název kavárny a prvotní význam slova alfa. Proto se tu setkáme jak s krávou (fénické aleph mělo význam býk i kráva), tak s planetou (alfa značí nejjasnější hvězdu v souhvězdí).

Do druhé, intimnější úrovně se zelenou podlahou se sestupuje po nádherném točitém funkcionalistickém schodišti. Zelenou a červenou v černém orámování jsou zespodu natřeny stropní překlady, stejnými barvami jsou rovněž zdůrazněny boční hrany stolků. Jsou to drobnosti, ale mají zásadní význam. Opět je využit nábytek TON, atmosféra Alfy je však od Bistra Franz zcela odlišná.

Do druhé úrovně se schází nádherným funkcionalistickým schodištěm.

Kromě těchto tří realizací v Brně Martin Hrdina upravil prostory kavárny Art a designového obchodu a kavárny Leporelo+ (ve spolupráci s Nicol Galeovou) v Domě umění. Ten však nedávno prošel změnami, které mu rozhodně neprospěly. Interiéry mají omezenou životnost, a tak často podléhají načekané zkáze, jak se nedávno stalo kdysi slavné brněnské kavárně Café Blau, původně navržené architekty Tomášem Rusínem a Ivanem Wahlou.

FAKTA:

Autor: Martin Hrdina, www.hrdina.tv Café Tungsram, dokončeno 2008 Bistro Franz, dokončeno 2011 Café Alfa, dokončeno 2010

Doufejme, že něco podobného nehrozí třem dnes představeným. Jejich kvalita a přirozenost je taková, že si zaslouží delšího trvání, a to bez jakýchkoliv změn. Vyzařují pozitivní náladu, hravost, ale i náznak jisté divadelní dekadence, která mi u podniků tohoto typu připadá velmi vhodná. Přestože prezentované fotografie ukazují kavárny zející prázdnotou, při jejich návštěvě vás čeká opačný problém. Volné místo k sezení v nich najdete, jen když budete mít velké štěstí.

Autoři: