9. září 2015 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Dvě hvězdy evropské režie v Plzni

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Fanatik, nebo zachránce lidu. Christoph Gawenda v roli doktora Stockmanna v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fanatik, nebo zachránce lidu. Christoph Gawenda v roli doktora Stockmanna v... | foto: Divadlo Plzeň
Ve středu 9. září zahájí 23. ročník festivalu Divadlo v Plzni, který slibuje zajímavou zahraniční část. Domácí publikum uvidí inscenace dvou hvězd evropského divadla. V případě Poláka Krzysztofa Warlikowského to bude první setkání, zatímco Němec Thomas Ostermeier je u nás dobře známý a svou estetikou ovlivnil generaci tvůrců začínajících v 90. letech.

Třiapadesátiletý Warlikowski patří k tvůrcům, kteří již mohli svobodně studovat na univerzitách západní Evropy. Rodák ze Štětína absolvoval historii, filozofii a románské jazyky v Krakově a pak vystudoval divadelní vědu na Sorbonně, posléze se vrátil do Krakova, kde se ještě pustil do studia divadelní režie a dokončil ho. Díky svému zahraničnímu pobytu mohl asistovat slavným režisérům, například Peteru Brookovi či Jeanu-Pierrovi Garnierovi.

Vzhledem k nezvykle důkladným studiím přišel do divadelní praxe relativně pozdě, vlastně až po třicítce, ale zpoždění rychle dohnal. Na evropskou špičku prorazil už počátkem milénia, kdy v roce 2002 uvedl na festivalu v Avignonu Očištění Sarah Kaneové, ale už předtím na sebe tamtéž upozornil inscenací Hamleta. Warlikowski je s francouzským prostředím pevně spojený av Avignonu režíruje pravidelně – A(pollonia), která bude v Plzni, měla před šesti lety úspěšnou premiéru právě tam. Zkombinoval antické texty se současnými a zamýšlí se nad 20. stoletím, které určily dvě světové války: reflektuje pojem oběti a hrdinství, zejména pak se zřetelem k polským dějinám. Inscenaci posléze přestudoval pro svou scénu ve Varšavě Nowy teatr a bude to jistě impozantní záležitost. Warlikowski navzdory svému někdy až okázalému provokatérství patří k tvůrcům, kteří režii chápou jako názor na svět, a navíc má úžasnou imaginaci.

Polský režisér je sympatický i tím, že v rozhovorech mluví otevřeně, přiznává své omyly a poklesky. Za svou minulost mladého komunisty se nestydí – říká, že prožil několik životů a každý jej obohatil. Také se hlásí ke své homosexuální orientaci, ale připouští, že bylo těžké najít sám sebe. „Pořád jsem něco odmítal a cítil vinu, strašně jsem se chtěl vymanit z dělnického prostředí, z kterého pocházím, nechtěl jsem být dokonce ani Polák, což souviselo i s tím, že pocházím ze Štětína, který byl německý,“ říká. Až později se s tím vším vyrovnal, a tak i když Francii miluje, smysl své tvorby vidí ve Varšavě. „Tam se cítím zodpovědný za naše padlé, za národ, který byl po válce znetvořený antisemitismem i komunismem našich rodičů. Naše povinnost je o tom všem mluvit, hrát i psát, a ne to skrývat, musíme sdílet to utrpení a hanbu. Divadlo v Polsku je politicky nesmírně důležité,“ říká.

Kam až lze na jevišti zajít

Němec Thomas Ostermeier, který do Plzně přiveze Ibsenova Nepřítele lidu z roku 2012, má pořád pověst mladého buřiče, i když mu za tři roky bude padesát. Jeho inscenace z doby po pádu berlínské zdi byly naprosto určující pro styl nové vlny, která znamenala nekompromisní příklon k realismu, či spíše naturalismu. Ostermeier vystudoval Hochschule für Schauspielkunst Ernsta Busche v Berlíně a úspěchy na školní scéně jej vynesly do čela divadla Baracke při Deutsches Theater v Berlíně a vzápětí se stal členem vedení berlínské Schaubühne, dnes je jejím uměleckým šéfem. Koncem 90. let jsme mohli na festivalu německého divadla v Praze vidět jeho skvělé inscenace Walshovy hry Disco Pigs a Mayenburgova textu Tvář v ohni. V první se předvedl jako tvůrce s citem pro stavbu a rytmus a druhá šokovala svou otevřeností. Hra kumuluje nejdrastičtější náměty, jaké si lze představit – od incestu po vraždu rodičů. V nejsnáze čitelné vrstvě jde o groteskní pohled na novodobé měšťáctví, pod ní se však otevírá panoramatický pohled na dobu, v níž došlo ke zmatení hodnot.

Setkání s Ostermeierovými režiemi koncem 90. let znamenalo výrazný posun ve vnímání současných témat i v tom, kam až lze na jevišti zajít. Pro české divadlo to byl zážitek téměř iniciační: určil nový směr a novou estetiku. Inspirující bylo i to, jak režisér dokáže vystavět krutost okamžiků v uměřené a vystupňované zkratce a zkombinovat je se snovými okamžiky. Podobně byla vnímaná i jeho předchozí inscenace, Shopping and Fucking. Od té doby už uplynulo moře času, Ostermeier od současné dramatiky přešel k Shakespearovi a opakovaně se vrací k Ibsenovi, uvedl Stavitele Solnesse, Hedu Gablerovou a v Praze představil Noru převedenou do současnosti jako akční thriller. V Avignonu letos triumfoval sRichardem III. I jeho Nepřítele lidu provází pověst výjimečné inscenace, která přesně odráží bezmocnost současné společnosti.

Festival Divadlo, Plzeň, 9.–17. září

  • 0Diskuse


Jana Machalická

Autor

Jana Machalickájana.machalicka@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj