11. března 2015 6:39 Lidovky.cz > Zprávy > Lidé

Táňa Pauhofová o Lídě Baarové:
Láska se nedá soudit, ani hodnotit

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Tatiana Pauhofová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tatiana Pauhofová | foto:  Dan Materna, MAFRA
PRAHA Slovenská herečka Tatiana Pauhofová se připravuje na hlavní roli v celovečerním snímku o Lídě Baarové, který má koncem března začít natáčet režisér Filip Renč. „Jako herečka vím, co to je, když jsou na daleko větší odborníci na váš život, než jste vy sám,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lidovky.cz, proč se život Baarové snaží spíš pochopit než soudit.

Lidovky.cz: Jaká byla vaše první reakce, když jste se dozvěděla, že bude hrát Lídu Baarovou?
Rozporuplná. Na jedné straně jsem měla nesmírnou radost, protože je to role pro herečku velmi vděčná. Je to fascinující osud, takže je tam co hrát, co objevovat a co se naučit. Zároveň jsem člověk, který sám za sebe neoplývá ani nějakým sebevědomým na rozdávání, ani pocitem kongeniality, takže jsem dostala obrovský strach. Ze zodpovědnosti, z očekávání, která jsou většinou silná a vysoká. Zároveň to není projekt, kterému by bylo jen přáno. To jsou všechno věci, které mě nemotivují k lepším výkonům. Motivuje mě důvěra, pak jsem ochotná odevzdat maximum. Beru jako jednu velkou výzvu, osobní i profesní.

Lidovky.cz: K režisérovi Renčovi ale asi máte důvěru, jinak byste do projektu nešla, ne?
Já jsem s Filipem ještě nepracovala. On mi svou důvěru dal, jako režisér, a já mu ji oplácím stejnou mírou momentálně. A věřím tomu, že se nám podaří si důvěru udržet a budovat dál, až začneme opravdu pracovat na place. Snažím se udělat všechno proto, abych byla připravená a abych mohla odvést to nejlepší, co v danou chvíli dokážu. Co víc můžu dělat?

Lidovky.cz: Už jste s panem režisérem mluvili podrobněji o vaší roli?
Průběžně se setkáváme a mluvíme o tom, už probíhají přípravy na natáčení, za měsíc by se mělo začít točit, takže samozřejmě kromě maskérských, kostýmových a jiných dalších zkoušek se ta práce a přípravy prohlubují. Ale pořád je toho tolik, že jsme si zatím nenašli čas na to, abychom si sedli a bavili se jenom o mé roli. Samozřejmě jsem četla scénář, bez toho nikdy do žádné práce nejdu.

Lidovky.cz: Jak na vás scénář působí? Bylo v něm něco vás nějakým způsobem překvapilo?
V rámci příběhu Lídy Baarové není nic, co by mě překvapilo, nebo bych odmítala. Snažím se pochopit, přijmout, odevzdat. Nenašla jsem nic, co by bylo nepochopitelné. Navzdory tomu, jestli to bylo více nebo méně v rámci interpretace šokující, tak já ty interpretace nebo hodnocení dávám bokem, ale ty informace si dávám dohromady. Co se týče scénáře, vím, že průběžně ještě prochází úpravami, ještě není finální verze, takže není zatím důvod hodnotit, co v něm je a a není špatně. Je to v procesu. Pilují se detaily, aby bylo ve filmu všechno, co tam má být, v rámci podmínek, které na to jsou.

Tatiana Pauhofová
Táňa Pauhofová na červeném koberci

Lidovky.cz: Pro vás je to už několikátá filmová role silné ženské hrdinky. Například ve filmu Hořící keř jste hrála doslova hrdinku našich národních dějin. Lída Baarová je trochu kontroverzní hrdinka, jaký je váš postoj k ní, jak ji hodnotíte?
Já ji nehodnotím. Myslím, že jakákoliv moje interpretace by mě mohla zavést na úplně jinou kolej. Protože já nebudu hrát svojí interpretaci, já se snažím obsáhnout její esprit a pochopit její rozhodnutí, která nějakým způsobem předám divákovi. A ten ať zaujme svůj vlastní postoj. Rozhodně se na ni nedívám perspektivou mých vlastních zkušeností, neporovnávám, co bych já udělala na jedním místě, nebo jak já se od ní liším. To vůbec není důležité. Já jsem já, ona je ona. Spíš mě vždy zajímá, proč se tak někdo rozhodne, a skrze o se snažím poznávat tu dobu, společenské události, politické i lidské. Protože to je také do velké míry něco, co má vliv na rozhodnutí člověka. Jaká byla, proč některé věci dělala nebo nedělala, to je to, co si skládám vedle sebe a propojuji to těmi nitkami pochopení. Zatím jsem nenašla nic, co se pochopit vysloveně nedá. Měla bych spíš problém, kdybych se na to dívala skrze interpretaci, to by byl daleko větší problém pochopit, když už na to má člověk nějaký názor.

Lidovky.cz: Ale bez ohledu na to, jaká je vaše role, jaký máte vy jako osoba názor na Lídu Baarovou?
Já si myslím, že ona mohla být v první řadě obětí vlastních rozhodnutí. Každý jsme svoje rozhodnutí. A musíme nějakým způsobem za to převzít odpovědnost. Zároveň jako herečka vím, co to je, když jsou na daleko větší odborníci na váš život, než jste vy sám. Vědí přesně kdo jste, co jste, proč děláte to, co děláte. Soudí vás, hodnotí, na základě právě nějaké své vlastní interpretace, jak oni vás vnímají. Což ale vůbec neznamená, že to jste vy. A vím, jaké to může být bolavé, jak je těžké se s tím vypořádat. A vím, jak je těžké s tím bojovat – nemůžete přesvědčit každého, že je to jinak. Mám pocit, že čím víc to člověk dělá, tím se víc zamotá. A to se stalo jí, že snahou o rehabilitaci sebe samé si vlastně neudělala dobrou službu. Jediné, co já můžu udělat, je nebýt taková, to znamená nehodnotit, nesoudit. Jedna ze základních věcí, bez ohledu na tuto roli, ale kterou mám celoživotní, je, že láska se nedá soudit. Ani hodnotit. Láska je, nebo není. Když není, tehdy začíná to „proč“, tehdy to začíná být jiný příběh.

Táňa Pauhofová

Narodila se v Bratislavě v roce 1983, vystudovala herectví na VŠMU. V současné době hraje ve Slovenském národním divadle, zahrála si v řadě filmů a televizních inscenací. Z filmografie: Čert ví proč (2003), Poločas rozpadu (2007), Román pro muže (2010), Konfident (2012), Něžné vlny (2013). Ve filmové sérii Hořící keř (2013) ztvárnila hlavní roli doktorky Burešové.

Lidovky.cz: Jakou část života Lídy Baarové film zabírá?
Týká se právě období, kdy odcházela dělat kariéru do Německa, a provázely jí tam dva určující vztahy pro její další život. Frohlich a ministr propagandy. Takže myslím, že to je takový výsek, který pak do velké míry určil všechno, ať už její soukromý nebo pracovní život. Tomu se film věnuje nejvíc. Bylo by skvělé pozant celý její příběh, ale čím víc to rešeršuji, čtu a objevuji, tak tím víc mám pocit, to rozhodně není na jeden film, spíš na dvanáctidílný seriál. Ona opravdu zažila tak neuvěřitelné turbulence, vzlety a pády, a pokaždé vstala jako fénix z popela, že to ani není možné, když to člověk čte, že si tím prošla jedna žena, a dopadla tak, jak dopadla. A právě to období, které zachycuje film, bylo pro její život určující.

Lidovky.cz: Takže pozdější období už ve filmu není?
Nevím, nakolik můžu prozradit, co všechno se ve filmu bude dít.

Lidovky.cz: Tak to popište z hlediska svojí postavy.
Já jako Táňa procházím Lídou od období, kdy odchází do Německa, do konce války. Takže je to pár let. Samozřejmě že musím projít jistou změnou. Je fakt, je to očividné, že moje podoba není s Lídou identická. Nemám její široké lícní kosti, a vzhledem k podmínkám natáčení ani není možné, abych do druhého dne vypadala jako ona než začala hubnout, a z týden zas jinak. Ale máme vynikající maskérský a kostymérský tým, které dělají všechno proto, aby co nejvíc pomohli se jí přiblížit. Stejná ale nebudu nikdy, a o to je pro mě důležitější uchopit ten její esprit a to, co jí dělalo Lídou Baarovou, čím dokázala okouzlovat. A věřím, že když se to podaří, tak divák dokáže odpustit, že podoba je jiná. Pokud se to podaří, nebude fyziognomie to nejdůležitější. Já se budu snažit dělat to nejlepší.

Lída Baarová

Baarová poprvé stanula před kamerou v roce 1931 a celkem účinkovala ve třech desítkách českých filmů. Její život i kariéru tvrdě poznamenal blízký vztah ke Goebbelsovi, jehož úmysl se kvůli ní rozvést zastavil až Hitler. Po válce byla Baarová obviněna z kolaborace a strávila přes rok ve vězení. Po únoru 1948 emigrovala a v 50. letech hrála v italských a španělských filmech, mimo jiné ve Felliniho Darmošlapech. Rodačka z pražských Nuslí zemřela zbavená svéprávnosti 27. října 2000 v Salcburku ve věku 86 let. Pochována je v Praze-Strašnicích.

Lidovky.cz: Natáčet se bude v češtině? Obsazení je mezinárodní, máte dva německé kolegy...
Podle mých informací by to mělo být v češtině, pro české publikum.

Lidovky.cz: Jak dlouho se plánuje natáčení, nebo ta vaše část?
Něco přes dva měsíce, ale nemám ještě v rukou konkrétní natáčecí plán.

Lidovky.cz: Stíháte kromě tohoto projektu ještě nějakou jinou práci?
Tak to opravdu ne. Jsem tedy stálou členkou Slovenského národního divadla, takže pořád hraju, teď tedy nezkouším, právě kvůli Lídě jsem dostala zkušební volno, abych se mohla věnovat jí, a mám na čem pracovat, sama za sebe. Co přijde potom, se mi zdá tak daleko, že zatím o tom ani není potřeba mluvit. Všechna moje pozornost je teď soustředěná tímto směrem.

.

Lidovky.cz, hepHedvika Petrželková
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.