25. července 2014 12:45 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Nahota ve filmu, španělské horory
i asketa Bresson. Začíná „Filmovka“

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Srbský film Klip, vítěz festivalu v Rotterdamu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Srbský film Klip, vítěz festivalu v Rotterdamu | foto: Artcam
V Uherském Hradišti dnes startuje Letní filmová škola, která letos nabídne více než 200 filmů a desítky doprovodných akcí včetně přednášek a workshopů. Hlavní hvězdou je britský režisér Peter Greenaway, přijede i Bertrand Tavernier nebo průkopník amerického nezávislého filmu Todd Solondz. Tématické cykly představí tvrobu Roberta Bressona, španělskou kinematografii, hollywoodské crazy komedie 30. let nebo porn-art.

Peter Greenaway osobně představí svůj zatím poslední film Goltzius a společnost Pelikán. Připomenut bude výběr z jeho dosavadní tvorby, bude mít také přednášku o "smrti filmu" a nových možnostech kinematografie.

Španělsko z mnoha úhlů

Hlavním pozornost letos dramaturgové zaměřili na španělský film. Jedna linie této sekce je zaměřena na národní žánr españolada, který staví na stereotypech jako je flamenco, býčí zápasy a další lidové zvyklosti, nebo proslulý iberský machismus. Uvedeny ale budou i filmy, které tyto stereotypy bourají a ukazují rozmanitost španělské produkce. K vidění budou horory, filmy Luise G. Berlangy, který patří mezi mezinárodně nejproslulejší španělské tvůrce, i ukázka nejnovější produkce, jejíž kolekci připravili redaktoři internetového serveru El Antepenúltimo Mohicano.

Marian Alvarez ve filmu Zraněná

Marian Alvarez ve filmu Zraněná

Uveden bude například film Zraněná režiséra Fernanda Franca. Syrový psychologický snímek o mladé ženě bojující s depresí získal řadu domácích i evropských ocenění – cenu za nejlepší ženský herecký výkon a zvláštní uznání poroty na MFF v San Sebastiánu 2013, cenu Goya 2014 za nejlepší ženský herecký výkon a nejlepší režii a tři další nominace na cenu Goya 2014.

Znovuobjevený Bresson

Samostatná sekce bude věnována francouzskému tvůrci Robertu Bressonovi (1901 - 1999), výjimečné postavě evropské kinematografie. Nezaměnitelný, precizní, až asketicky střídmý a přitom vnitřně bohatý styl „bressonovského kinematografu“ představí divákům filmoví teoretici, kteří nabídnou lektorský úvod k promítaným filmům, a také Mylene Bressonová, režisérova asistentka a pozdější partnerka, která přijede do Hradiště diskutovat s návštěvníky o dílech jednoho z nejoriginálnějších režisérů všech dob. LFŠ nabídne ojedinělou příležitost vidět všechny Bressonovy celovečerní filmy, kterých je celkem čtrnáct. K nejznámějším jeho dílům patří Deník venkovského faráře, K smrti odsouzený uprchl, A co dál, Baltazare nebo adaptace Dostojevského novely Něžná.

Anne Wiazemská ve filmu A co dál, Baltazare

Leopardí žena a ti druzí. Nesmrtelný Hollywood 30. let

Odlehčení od filmů vyžadujících soustředění nabízí divákům sekce Screwballové komedie. Představí filmy, které vznikly v Americe v době hospodářské krize, tuhé cenzury a ve světě dominantního mužského elementu. Právě tehdy se zrodil  žánr, který začal nabourávat dosavadní konvence tím nejvstřícnějším způsobem - komediemi. Charakteristické pro ně byly výstřední, bláznivé zápletky, vůdčí ženské postavy i výrazné sociálními akcenty. Snímky jako Stalo se jedné noci, Leopardní žena či Příběh z Philadelphie, v nichž nejen dobové publikum okouzlovali hvězdy typu Caryho Granta, Katharine Hepburnové, Carole Lombardové či Clarka Gablea nabízejí i dnes něco víc než "bláznivou komedii". Souboj pohlaví, kulometné dialogy, výstřední zápletky i věčné téma manželství – to je screwball.

Carr Grant a Katharine Hepburnová ve filmu Leopardí žena

Carr Grant a Katharine Hepburnová ve filmu Leopardí žena

Britské sociálky i světový porn-art

Sociální film je žánr bytostně spjatý s britskou kulturní, sociální i politickou tradicí už od 50. let a od 60. let je nazýván britský sociální realismus. Sekce prezentovaná na LFŠ představí divákům současné formy britského sociálního filmu v podobě tvorby autorů různých generací a v podobě odlišných autorských vztahů k dlouholeté realistické tradici.

Záběr z filmu Klip

Nahota ve filmu, pornografie ve filmu a další témata zkoumá sekce Porn-art. Zaměřena je na díla obsahující prvky hardcore erotiky a porna (především nesimulované sexuální techniky) a jejím cílem je vývoj pronikání těchto elementů do současného uměleckého filmu, analyzovat způsob natáčení a následného zobrazování hardcore erotických scén, představit různorodost žánrů a teritorií a v neposlední řadě dát prostor menšinovým sexuálním praktikám... Uveden bude například srbský snímek Klip, otevřená výpověď o dospívání v současném Sarajevu.

Setkání, workshopy, přednášky

Letní filmová škola je věrná svému názvu a kromě filmů samotných přináší také setkání s tvůrci, kreativní díly a odporné přednášky. Pod názvem Letní filmová akademie přináší letos cyklus přednášek, které návštěvníkům představí konkrétní obsah jednotlivých profesí, podílejících se na zrodu filmu, a to prostřednictvím setkání s respektovanými zástupci jednotlivých oborů. Profesi režiséra představí Bohdan Sláma (Divoké včely, Štěstí, Venkovský učitel, Čtyři slunce), o kameře promluví F. A. Brabec (kameraman filmů Čas sluhů, Obecná škola, Jízda,  režisér snímků Kytice, Krysař nebo Bolero). jak žije a pracuje scenárista přiblíží marek Epstein, tvůrce předloh ke snímkům Václav, Vrásky z lásky, Signál či Posel.

Uherské Hradiště letos navštíví i řada porozuhodných osobností světové kinemografie a dalších filí spojených s filmem. Kromě již zmíněné hlavní hvězdy petera Greenawaye to bude například fotograf Tino Hammid, syn známého avantgardisty Alexandra Hackenschmieda, který uvede filmy z otcovy retrospektivy a přiveze ukázat  Hackenschmiedovy kresby, malby a fotografie.

Z filmu Křehká identita Zuzany Piussi.

Na Moravu dorazí také „zlobivé děvče“ slovenského filmu - dokumentaristka Zuzana Piussi, proslavená svými nekompromisními pohledy na současnou slovenskou společnost a politiku. Představí svoje filmy Křehká identita, Muži revoluce, Nemoc třetí moci, Od Fica do Fica a další.

Dalším hostem bude americký režisér Todd Solondz, významný představitel nezávislého filmu, jehož snímky se pravidelně objevují na velkých festivalech (Cannes, Benátky, Sundance). Právě v Sundance získal Solondz v roce 1996 hlavní cenu za snímek Vítejte v domečku pro panenky. V Hradišti budou uvedeny jeho filmy Černý kůň, Opsáno ze života, Palindromy, Štěstí, Vítejte v domečku pro panenky a Život za časů války.

Z filmu Vítejte v domečku pro panenky Todd Solondz

Z filmu Vítejte v domečku pro panenky Todd Solondze.

Přijede také legendární tvůrce francouzské kinematografie Bertrand Tavernier, který je jako režisér činný již pět dekád a na světových festivalech nasbíral desítky cen, například Zlatého medvěda za snímek Volavka nebo Cenu za režii z Cannes za film Neděle na venkově. Tavernier je autorem francouzských filmových klasik jakými jsou Hodinář od Sv. Pavla, Soudce a vrah či Smrt v přímém přenosu, ale na LFŠ představí také svůj nejnovější film, ironickou politickou komedii Quai d´Orsay.

hepHedvika Petrželková
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz