Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nový kostel v Litomyšli zaujme materiálovou střídmostí

Design

  15:36
Sváteční díl rubriky o architektuře představuje několik návratů. Po měsíci se vracíme jak k architektovi Zdeňkovi Fránkovi, tak i k investorovi, Církvi bratrské. A po pěti týdnech rovněž zavítáme do Litomyšle, kde byl 4. prosince slavnostně otevřen Nový kostel.

Nenápadná dominanta. Nový kostel u frekventované silnice nepřehlédnete. Zaujme netradiční formou a materiálovou střídmostí. foto: Karel Poneš

Zmodlitebnu Církve bratrské (oficiálním názvem Nový kostel) vyrostl ze skutečné potřeby. Narůstající množství členů už se nemohlo vejít do svého tehdejšího shromaždiště. První nápad na rozšíření původního objektu zhatily vyšší náklady na realizaci v záplavovém území řeky Loučné. To rozhodlo o novostavbě. Přestože měla místní organizace Církve bratrské k dispozici maximálně milion korun, do nelehkého úkolu se pustila s odhodláním. Podařilo se jí sehnat peníze od Pardubického kraje (ten přispěl částkou 3,5 milionu) a začala vyjednávat s městem o pozemku. Po první, nevyhovující nabídce stavební parcely na kraji obce se objevila ta pravá: v úplném centru, s výhledem na další dvě sakrální dominanty Litomyšle.

Nenápadná dominanta. Nový kostel u frekventované silnice nepřehlédnete. Zaujme netradiční formou a materiálovou střídmostí.

Jedinou komplikaci představovalo těsné sousedství rušné komunikace – denně tudy projíždí 28 tisíc aut. Kromě plánovaného obchvatu, který by silnici měl časem zklidnit, se řešení tohoto problému stalo součástí zadání pro architekta. K jeho výběru přistoupil investor zodpovědně. Zorganizoval soutěž a nechal si při výběru poradit odborníky – členem poroty byl například renomovaný architekt Josef Pleskot. Komise doporučila k realizaci návrh Zdeňka Fránka. Plánovaná stavba sice v průběhu navrhování prošla mnoha změnami, ale její výsledná podoba jednoznačně potvrzuje oprávněnost vložené důvěry.

Kostel ve znamení cesty
Při pohledu z větší vzdálenosti zaujme zdánlivá protichůdnost. Na první pohled formální rozvrstvení stropních desek, připomínajících rampy, a zároveň dojem celistvého objektu. Někteří za nakloněnými rovinami "ramp" tuší symbolické vyjádření cesty – ať už člověka životem za poznáním nebo Krista na Kalvárii.

Zdeněk Fránek se tomuto výkladu nebrání, symboliku ze své tvorby nevylučuje, ale jeho důvody byly v tomto případě nutně i prozaičtější: ze stavby je čitelná snaha reagovat na nakloněný terén místa a pokus zdynamizovat vnitřní prostor. Obojí se podařilo.

Nenápadná dominanta. Nový kostel u frekventované silnice nepřehlédnete. Zaujme netradiční formou a materiálovou střídmostí.

Celistvost a charakter objektu určuje materiálová střízlivost, jeho barevnost a pohledová neprostupnost. Šedý pohledový beton (zateplení je z vnitřní strany), předsazená fasáda z translucentního mléčného skla, zavěšeného na pozinkované ocelové konstrukci – a to je vše.

Tedy téměř vše. Jednoznačnou dominantou kostela je již zdálky viditelný kříž z vrstveného skla, dílo předního českého skláře Václava Ciglera. Díky své jednoduchosti a neutrální barevnosti ideálně doplňuje stavbu. Jeho fyzická výška nepřesahuje dva metry, ale nikdo ho nepřehlédne. Jasně tak dokládá, že monumentalita a významnost nemusí být nutně spjata s velikostí. Významnými body interiéru jsou stůl Páně a zavěšená kruhová plastika legendárního výtvarníka Karla Malicha.

Kostel v Litomyšli. Hlavní sál modlitebny

Sakrální stavba v "kancelářském" rytmu
Na rozdíl od tradičních sakrálních staveb na Moravě se nevchází prvně do menšího, nižšího prostoru pod kůrem (po kterém až následuje vstup do velkorysého převýšeného prostoru kostelní lodi), ale právě naopak, do největšího a nejvyššího prostoru. Dalo by se říci do chodby, kdyby se tomuto označení nevzpíraly právě velikostní atributy.

Vstupuje se obyčejnými malými dveřmi, ale ty jsou součástí výrazné plochy čirého skla, jasného přerušení betonové slupky, která sahá až k vrcholu převýšené čelní fasády. Vstupní předprostor kostela je částečně chráněn betonovou konzolou stropní desky.

Kostel v Litomyšli. Dynamický prostor foyer s horním přisvětlením.

Stavba sama představuje klasický trojtrakt (termín používaný na popis rozvržení administrativních budov, schéma kancelář–chodba– kancelář, dvojtrakt je analogicky kancelář–chodba). Vlevo od vstupního foyer se nachází hlavní prostor sálu, vpravo pak veškeré zázemí a klubovny. O patro výše nad touto částí nalezneme byt kazatele, ideálně orientovaný na jihozápad. Sál není dominujícím prostorem stavby, ale představuje významnou součást celku. Od zadních řad židlí (nikoliv lavic, pro větší multifunkčnost) se prostor zvedá směrem k pódiu kazatele. Je přisvětlen z obou stran a jeho akustika, ke které přispělo částečné zakopání pod terén, předsazená skleněná fasáda, ale i strop z děrované překližky, je více než dobrá. Hluk z přilehlé komunikace dovnitř proniká pouze jako slabé šumění.

Od foyer je sál oddělen řadou precizně provedených betonových sloupů, jejichž průměr se zvětšuje v závislosti na jejich přibývající výšce. Škoda že je prostor mezi sloupy vyplněn dveřmi a zasklením osazeným v běžných dřevěných rámech, a nikoliv v mnohem subtilnější oceli, jak bylo architektem zamýšleno. Ale finanční úspory, které stlačily náklady takřka na polovinu, se někde projevit musely.

Kostel v Litomyšli. Hlavní sál modlitebny se skrytým osvětlením za akustickým podhledem

Kazatel Daniel Smetana je se stavbou maximálně spokojen. "Vždy se pozná, pokud je něco děláno s pokorou a s maximální snahou o porozumění potřebám uživatelů, nebo jestli jde pouze o samoúčelnou exhibici autora. My jsme měli štěstí na první variantu,"

Fakta

Generální projektant: Zdeněk Fránek Architects & Associates, s. r. o. franek.xproduction.eu Grafika: Alena Javorská Generální dodavatel: PLS/První litomyšlská stavební, spol. s r. o. Nábytek: FAED Investor: Sbor Církve bratrské v Litomyšli Náklady: 20 miliónů korun Položení základního kamene: 8. listopadu 2008
Slavnostní otevření: 4. prosince 2010 www.novykostel.cz

konstatoval při slavnostním otevření v sobotu 4. prosince. Radostné objetí s architektem stavby to přirozeně dokládalo.

Stejná církev, stejný čas i architekt, dva různé kostely
Ve stejnou dobu jako Nový kostel v Litomyšli vznikala jiná sakrální stavba Zdeňka Fránka: modlitebna v Černošicích, jejímž objednavatelem byla rovněž Církev bratrská (viz Relax LN, 27. listopadu 2010). Obě stavby vyrostly na podobně exponovaných místech a potýkaly se se stejným nedostatkem finančních prostředků. A přestože každá představuje jiné formální řešení, jejich vnitřní logika, účel a ambice jsou naprosto totožné.

Církev bratrská tak v uplynulých týdnech obohatila nejen českou architektonickou scénu o dvě velmi kvalitní stavby. S minimálním rozpočtem, ale s o to větším úsilím a nadšením. Naše státní správa a místní samosprávy by si z ní měly vzít příklad. Bylo by na čase.

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...