Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Red Pif: Dokonalá práce architekta, která téměř není vidět

Evropa

  7:00
Mám velkou radost, že se i v centru Prahy začínají objevovat interiéry, jejichž autoři si uvědomují, že častokrát stačí odhalit původní kvalitní stavební podstatu a je takřka hotovo.

Hlavními motivy interiéru jsou dubový solitérní bar a v ocelových koších zavěšené stovky vinných lahví. Celkové atmosféře napomáhá i odhalená konstrukce kleneb, dubová podlaha a zavěšené žárovky. foto: AI PHOTOGRAPHY

Takový přístup zvolil Jakub Fišer při úpravě restaurace a vinotéky Red Pif, která otevřela v zimě roku 2010. Stejně přistupoval i architekt Jiří Zhoř k přestavbě restaurace Mistral v pražské Valentinské ulici nebo Marek Sodomkaz D3A v předminule recenzovaném Warehousu #1 v Karlíně.

O WAREHOUSU #1 ČTĚTE ZDE

Showroom Warehouse #1

Provozovatel Red Pifu (anglickofrancouzský název má jednoznačný význam: červený frňák) oslovil architekta Jakuba Fišera s přáním, aby navrhl něco, co by se blížilo atmosféře vinoték, které si pamatoval z častých cest do Francie. Architekt namítl, že takové prostory mají atmosféru, která je daná časem a způsobem užívání, nikoliv konkrétním návrhem designéra.

Společně se pak dohodli na principu „minimálního přidaného“: na prostém očištění existujících prostor a racionálním vyřešení technického zázemí včetně vzduchotechniky, kuchyně a toalet. Fišer prostor vybavil nadčasovým nábytkem od legendární firmy Thonet (křesla č. 30) a při úpravách interiéru použil kvalitní, dobře stárnoucí materiály, především dubové dřevo (na podlaze a na baru). Výsledek završil vtipným rozmístěním spousty lahví od vína.

Hlavní motiv: vinná lahev

Jen co vejdete do Red Pifu, pocítíte jeho výjimečnou atmosféru. Ocelová horizontální tyč nad barem, ze které visí šunky, na drátech hluboko spuštěné žárovky (motiv, který využil v roce 1971 Libor Fára ve svém legendárním divadelním plakátu pro Gorkého hru Na dně), které se dnes kvůli jedné ze směrnic EU už nevyrábějí, velkoformátové obrazy současných českých malířů - každý prvek interiéru má svou roli. Miniknihovna zapuštěná do dubového baru, na míru vyrobené stoly na ocelových nohách, ručně psané menu na tabuli a vůbec příjemná grafika zabydlují prostor, kam se jistě hosté rádi vracejí.

Restaurace a vinotéka Red Pif.

Čelo skříňové stěny, členící prostor, vychází z obnovené barevnosti původních omítek, na druhé straně pak pokračuje sádrokartonovou příčkou, která kopíruje tloušťku původní zdi. To je něco, co by důsledný minimalista nikdy neudělal, ale z prostorového hlediska je to naprosto správně. Jakub Fišer se omezil na to, že tuto zeď odlišil barevně a nepokusil se napodobit okolní omítku. Že bude interiér stát za návštěvu, zaregistrujete již z úpravy vnější fasády.

Kromě na černo natřených rámů výkladů a uzavřených ventilaček nebo přestavby původního vstupu zaznamenáte především motiv otočných okenic. Ty kromě své praktické funkce - dokážou úplně nebo jen částečně vizuálně izolovat vnitřní prostory od ulice - představují vlastně i logo společnosti. Tvar okenic byl totiž inspirován vinnými lahvemi a způsobem, jakým se lahve prostorově nejefektivněji skladují v krabicích během transportu - proložené vždy jedna dnem dolů a druhá dnem vzhůru. Každá z okenic je „napíchnuta“ na ocelovou tyč, na které se může otáčet o 360 stupňů. S tyčemi se dá také hýbat, posouvají se v ocelové drážce zapuštěné do dřevěných krytů radiátorů.

Výraznou roli hrají okenice ve stylizované podobě vinných lahví, které napomáhají s nastavením intenzity vizuálního propojení s ulicí. Zároveň slouží jako jednoduchá a srozumitelná reklama pro podnik.
Výraznou roli hrají okenice ve stylizované podobě vinných lahví, které napomáhají s nastavením intenzity vizuálního propojení s ulicí. Zároveň slouží jako jednoduchá a srozumitelná reklama pro podnik.

Výraznou roli hrají okenice ve stylizované podobě vinných lahví, které napomáhají s nastavením intenzity vizuálního propojení s ulicí. Zároveň slouží jako jednoduchá a srozumitelná reklama pro podnik.

Atmosféru sklepa připomínají původní cihlové klenby, jejichž obdélníková zrcadla kopírují snížené podhledy, ukrývající další zdroj umělého osvětlení. Tento detail mě snad jako jediný zamrzel. Připadá mi, že v nádherně tvarově i materiálově sladěném interiéru představuje přece jen poněkud cizorodý motiv. Navíc nepřímé světlo by bylo příjemné, kdyby nebylo tolik intenzivní. Naopakmě potěšil drobný labyrint toalet, jejich atmosféra je zaručena díky temně vínovému laku, kterým jsou natřeny stěny i strop. Oosvětlení se starají částečně ukryté zářivky pod stropem.

Jak zavěsit tři tuny?

Nejkrásnějším prvkem interiéru jsou ale přece jenom vinné lahve a způsob jejich umístění. Nacházejí se na dvoumístech. Za barem v drátěné konstrukci pod stropem stojí prázdné lahve. Nalevo od baru ve vodorovné pozici pokrývají celou stěnu - od podlahy až ke stropu. Jsou vloženy do důmyslné ocelové konstrukce z betonářských výztuží, která je uchycena do masivní nosné zdi. Když si díky snadnému propočtu uvědomíte, že zaplněná musí konstrukce unést přes tři tuny, vaše úcta k této velmi subtilní prostorové mříži jedině vzroste.

Subtilmní ocelová mříž musí unést tři tuny.

Změnu interiéru vyvolala změna provozovatele. Ta se projevila i mimo interiér. Krátce po jeho dokončení vznikla naproti přes ulici dřevěná zahrádka od stejného architekta, která se ale naprosto nepochopitelně dodnes potýká s kolaudací, a tak její holá zeď stále čeká na práci předního českého street-artisty.

FAKTA

Autoři: Jakub Fišer, Petra Skalická Aulík Fišer architekti www.afarch.cz Investor: k4wines, s. r. o. Projekt: 2010 Realizace: 2010

Zda se Jakubu Fišerovi podařilo upravit vnitřní prostory tak, že se používáním jejich atmosféra přiblíží, nebo dokonce dorovná vysněným vzorům z Francie, nevím a ukáže to až čas. Podmínky pro to však jsou vytvořeny. Vše v interiéru má nějaký vztah k vínu a jeho produkci, ať už jde o asociace barevnostní, tvarové nebo užitné. Z celého projektu přímo sálá souhra mezi klientem a architektem, která je poznat z promyšlenosti a dotaženosti jednotlivých detailů. Pokud by nedošlo k jejich souznění, nikdo by se nezabýval drobnostmi, jako jsou svítidla připomínající hrozny nebo již zmíněné okenice. O úspěchu restaurace a vinotéky v největší míře samozřejmě rozhoduje kvalita zde podávaných vín a jídel, ale je dobré, že této činnosti nepodráží nohy architektura. Naopak.

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!