Záznamy celní kontroly ukazují, že od Trumpovy listopadové výhry se do USA z Číny mimo jiné dostalo 1600 kožených peněženek a 23 tun obuvi. Celkem do 26. února šlo o 82 zásilek, takže téměř na každý den padla jedna. Produkty vyrobily čínské společnosti G-III, Mondani Handbags a Marc Fisher Footwear, které mají licence na výrobu pod značkou Ivanka Trumpová, informoval zpravodajský server eNCA s odkazem na agenturu AFP.
Zásilek s produkty značky Trump do Spojených států přišlo za poslední desítku let přes 1200. Sám Trump to během kampaně bránil jako „chytrý byznys“, ale zároveň často kritizoval Čínu za její obchodní praktiky a manipulaci s měnou. Kvůli zahraniční výrobě se pustil například do firem jako Ford či Nabisco. Od nastoupení do úřadu s tlakem na domácí výrobu nepovolil - naopak, nechal se slyšet, že americké firmy potrestá až 45 procentními tarify za to, že budou produkci zadávat zahraničním výrobcům.
Reklama „zdarma“
Trump sice mlčí o tom, odkud Ivančiny výrobky pocházejí, ale to neznamená, že o podnikání „první dcery“ Ameriky mlčí úplně. Když s ní oděvnická firma Nordstorm v lednu neobnovila smlouvu kvůli slabým prodejům, prezident Trump se do ní pustil na Twitteru. „Nortorm s mou dcerou jednal tak nespravedlivě,“ napsal Trump na svém soukromém Twitteru, načež stížnost sdílel i na oficiálním účtu prezidenta Spojených států.
My daughter Ivanka has been treated so unfairly by @Nordstrom. She is a great person -- always pushing me to do the right thing! Terrible!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 8. února 2017
Ivančina značka nebyla na trhu vždy úplně nejžádanější - podle objednávek na největší platformě pro internetový nákup módy Lyst byla v lednu 2017 na 550. příčce. Výkyv přišel právě s kauzou kolem firmy Nordstorm. Kromě prezidentova Tweetu Ivančinu značku na ranní show Fox & Friends vychvalovala i prezidentova poradkyně Kellyanne Conwayová.
Nařídil Obama odposlechy Trumpa? Kongres žádá vládu o důkazy |
„Jděte si koupit Ivančiny produkty, to bych vám řekla. Dám jí tady reklamu zdarma. Jděte si od ní něco koupit dnes, všichni,“ radila divákům jednoho z nejpopulárnějších ranních pořadů Conwayová. Fox & Friends průměrně sleduje milion lidí denně. A ve stejný den se Ivančina značka dostala do téměř bezprecedentní obliby nákupčích - na seznamu Lyst se dostala na 11. místo a její prodej stoupl o 219 procent.
Conwayová svou reklamou údajně porušila etická pravidla, která zakazují federální zaměstnancům, aby užívali své veřejné platformy k propagaci produktů. Přes kritiku ze demokratických i republikánských řad ale Bílý dům Conwayovou nijak nepotrestal.
Součást konverzace
Ivanka Trumpová se koncem února účastnila schůze v Bílém domě s obchodními magnáty, kde její otec mluvil o tom, že je nutné „přinést práci zpět“ do Ameriky. Mluvčí Ivančiny značky po schůzi prohlásil, že tento cíl firma dlouhodobě sdílí a těší se na více příležitostí, jak mohou být součástí této konverzace.
O dva dny později do New Jersey přes moře dorazilo 5000 polyesterových košil, a podle informací čínského listu Global Times už minimálně jedna tamní firma obdržela objednávku na 10 tisíc párů bot na další sezónu.