7. října 2014 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Živelná nostalgie kubánské emigrantky
Any Mendiety okupuje Rudolfinum

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Bez názvu (Otisky skla na těle) 1972 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bez názvu (Otisky skla na těle) 1972 | foto: Courtesy Galerie Lelong, New York and Paris and Alison Jacques Gallery, London
PRAHA Pod názvem Traces / Stopy se v Česku vůbec poprvé představuje práce výrazné osobnosti výtvarného umění 20. století, Kubánky Any Mandiety. Její vykořeněním z rodného prostředí poznamenou tvorbu reprezentuje na výstavě kromě filmů, soch, fotografií, kreseb a osobních zápisků také rozsáhlý archiv se stovkami diapozitivů.

Ana Mendieta (1948-1985) vytvořila během své krátké, ale velmi plodné tvůrčí dráhy jedinečný a invenční vizuální jazyk, působivý a přesvědčivý jak svou intimitou, tak i provokativností.

Hledání kořenů

Mendieta se narodila na Kubě, ale v roce 1961, poté, co na Kubě došlo k revoluci, ji její rodina poslala do Spojených států. Několik let tam Ana strávila v pěstounských rodinách  v Americkém státě Iowa. Odtržení od rodiny, se kterou se shledala až po několika letech, ji navždy poznamenalo - celý život pak věnovala hledání vlastních kořenů a identity.

Ana Meandieta: Corazón (Heart) 1977

Ana Meandieta: Corazón (Heart) 1977

Ve své tvorbě zanechala působivé stopy vlastního těla, vytvořené z květin, větví stromů, bahna, kusů skal, písku, střelného prachu a ohně. Její křehká a zároveň silná díla vypovídají o touze po spojení se zemí a o zkoumání mýtického vztahu k přírodě. Díla Any Mendiety vycházejí také z katarzních cvičení a nesou stopy traumatu a bolesti z jejího vykořenění z kubánské vlasti.

Použitím živelných materiálů, jakými jsou krev, písek, půda, listy, stromy, květiny či peří vytvářela pomíjivé objekty, které nazvala earth-body sculptures (zemní a tělové sochy). Duchovní podstatu vznikajících efemérních objektů pečlivě dokumentovala, a to buď pomocí barevné či černobílé fotografie, nebo pomocí filmu (Super-8 film). Dílo Any Mendiety je v poslední době mnohými odborníky i širokou veřejností postupně objevováno a stále více se tak vyjevuje jeho aktuálnost.

Ana Mendieta: Krev a peří (2) 1974

Ana Mendieta: Krev a peří (2) 1974

Jedním z těžišť výstavy je rekonstrukce dvou významných samostatných výstav, které se konaly ještě za života umělkyně - jejich součástí je i klíčový soubor prací s názvem Siluetas. Součástí výstavy jsou i filmy natočené osmičkovou kamerou, fotografie, diapozitivy, kresby, tisky, objekty a sochy. Výstava se zaměřuje na neuvěřitelnou sílu imaginace umělkyně, stejně jako na její kritický potenciál, postoj k feminismu a její význam pro land art.

Kurátorkou výstavy je Stephanie Rosenthal, šéfkurátorka Hayward Gallery v Londýně, pro kterou vytvořila důležité kolektivní výstavy (např. Walking in my Mind, Art of Change: New Directions in China) stejně jako přehlídky tvorby mnoha umělců, od Robina Rhoda přes Pipilotti Rist až po Dayanitu Singh.

Výstava potrvá do 4. ledna.

Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.