Je země placatá, aneb diktatura "expertů"
Představte si ryze hypoteticky, že někdy před tisíci lety existovala Akreditační komise (ono asi něco s obdobnou funkcí i existovalo). Objevila se nová skupinka lidí, která chtěla učit o tom, že země není placatá, ale koule. To byl ale povyk ... slavná Akreditační komise roku 1012 samozřejmě novou vysokou školu nepovolila, protože přece nemohla dopustit zhoršení "kvality" vysokoškolské výuky. Mimo jiné i proto, že ti "blázni" nestrávili desítky let honěním se za pofiderními profesurami, atd. ... tj. jinými slovy nenechali si úspěšně vymýt mozek a dostat se do lajny (každý přece ví, že země je placatá a nejzásadnější akademický problém je, kolik andělů se vejde na špičku jehly). Bohužel, dnešní akreditační komise má úplně stejnou roli. Pod fasádou "udržení kvality českého vysokého školství" je žábou na prameni, která úspěšně přispívá k jeho úpadku. Je ironií, že právě na plzenské právnické fakultě byly moderní tendence (např. věnovat se ekonomické analýze práva, učit věci "jinak" ... i když to bylo spíše ze strany lidí kolem Eliáše ... podvodníků a korupčníků v Plzni se rozhodně zastávat nijak nechci), o kterých by si třeba v demagogické a zakonzervované Praze mohli nechat jen zdát (asi by to pro ně byla ošklivá noční můra). Závěr: akreditace vysokých škol ano, ale nikoli jako vstupenka do hry, nýbrž pouze jako jedno z hodnoceních vysokých škol. Ať si každý učí, co uzná za vhodné ... ostatně máme svobodu slova. A ať si každý sám zváží, zda někde bude studovat a platit školné, či ne. Jsme přece dospělí lidé, kteří mají mozky. Vyjádření akreditace či její absence by samozřejmě bylo jednou z informací a míra významu této informace by byla výrazem kvality akreditační komise (posuzované z hlediska uživatelů, tj. studentů, kteří platí školné a škola jim k něčemu má být, nikoli z hlediska panstva, tj. stávající profesury, která se samozřejmě bojí jakékoli destruktivní inovace). Mimochodem, s tím by samozřejmě přišlo i to, že nikoho nezajímá, jestli mám vysokou školu, ale jestli něco umím, konec doktorování a jiného titulování v Čechách, dívat se víc na obsah než na formu, ...