Pondělí 19. října 2020svátek má Michaela 10 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Aerolinky se nevzdávají. Služby přizpůsobují pandemii, cestujícím slibují výhody i bezpečí

Zaparkovaná letadla Boeing 737 Max | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zaparkovaná letadla Boeing 737 Max | foto: Lindsey WassonReuters

PRAHA Lety testované na covid, praktické informační aplikace nebo třeba různá bezdotyková řešení. Také do aviatiky, jež je současnou krizí zasažena přímo katastrofálně, přináší pandemie první změny. Zatímco většina letadel zůstává nadále uzemněna, letecké společnosti se bez boje vzdát nehodlají. Kriticky nízkou poptávku po létání se snaží povzbudit různě.

Letecký průmysl je bezesporu jedním z odvětví, která za důsledky pandemie zaplatí nejvíce. Velká kumulace lidí na stísněné palubě s asi desetiprocentní vlhkostí vzduchu jsou pro šíření respiračních onemocnění jako stvořené. A dopravci po celém světě vymýšlejí způsoby, jak zajistit bezpečnější služby i jak nalákat co nejvíce pasažérů zpět do kabin letadel.

Letadla jsou vybavena speciálním Hepa filtrem, který zachytí téměř ze sta...
Na Letišti Václava Havla bylo na konci května uzemněno  padesát letadel skupiny...

Co vás čeká v destinaci?

Nemožnost vyznat se v neustále se vyvíjející situaci a v opatřeních, jež jednotlivé státy nastavují ve snaze zpomalit šíření koronaviru, může mnohé pasažéry od cesty letadlem odradit. Hlavní americký dopravce American Airlines proto přišel na trh s aplikací, která má cestu v době pandemie ulehčit – cestujícím ukáže informace týkající se koronaviru v destinaci, včetně restrikcí, na které se mají před cestou připravit.

„Když zákazník rozklikne cílovou destinaci, zobrazí se mu aktuální informace o opatřeních, průvodce místy, kde jsou povinné roušky, zdravotní dokumenty nebo pravidla karantény,“ upřesnil dopravce. Aplikace tak doplnila současnou firemní iniciativu „Clean Commitment“, v níž se společnost zavázala riziko nákazy na svých palubách minimalizovat.

Minulý měsíc například American Airlines oznámily, že pro pocit bezpečí cestujících všechny povrchy letadla pokryjí vrstvou postřiku, který viry a bakterie zlikviduje.

‚Lety bez rizika’

Kumulace desítek či stovek lidí v kabině letadla vyvolává obavy v nejednom z nich. Kromě zdravotního ohrožení představuje jediný pozitivní pasažér potenciální riziko karantény pro spolucestující i celé posádky – dnes již běžná záležitost. Některé aerolinky proto do provozu zavádí takzvané „covid-tested flights“, tedy lety bez rizika – na palubě by se neměl nacházet nikdo pozitivní.

Právě takové dva lety přibyly k pravidelné vnitrostátní lince mezi Římem a Milánem italského dopravce Alitalia – cestující před odletem musí projít testem na covid-19.

Podstoupit ho mohou buď přímo v odletové hale s výsledkem do třiceti minut, nebo se mohou prokázat vlastním. Vyšetření však nesmí být starší 72 hodin. V případě, že test vyjde negativní, náklady budou cestujícím proplaceny. Právě Itálie byla na jaře při první vlně koronaviru jednou z nejvíce zasažených zemí v Evropě.

Klika od toalety jako zdroj nákazy

Že je paluba letadla bakterií a virů plná je obecně známo. Na každém sklopném stolečku posvačí desítky lidí týdně, o klikách na toaletu raději nemluvě. Japonské aerolinky All Nippon Airways proto testují inovativní bezdotykové kliky – o žádnou automatiku však nejde.

Stávající kliku by měla nahradit taková, za kterou lze vzít jen s pomocí lokte. Produkt je zatím testován v letištním salonku aerolinky, zda se dostane i na paluby letadel dopravce rozhodne až podle reakcí klientů. „Díky této inovaci si pasažéři mohou být jisti čistotou a pohodlím během letu,“ píše přepravce na svém webu.

Z hlediska bezpečnosti by ale „čistá“ klika mohla znesnadnit případnou evakuaci – původní kliky nejsou zaoblené bezdůvodně.

Z odstavených letadel jsou kavárny

Káva v oblacích. Klasika, která je za dob covidové pandemie většině cestovatelů odepřena a mohou na ni jen nostalgicky vzpomínat. V Thajsku proto přišli s nápadem, jak odstavená letadla vtipně využít. Atmosféru jako za letu mohou „pasažéři“ nasát v takzvaném Plane Café, tedy v kavárně uvnitř trupu skutečného letounu – od země se však neodlepí.

„V této kavárně se můžu posadit, kamkoli chci – třeba i do první třídy, dokonce si na chvíli můžu zahrát na kapitána,“ řekl pro agenturu AFP jeden z návštěvníků Thipsuda Faksaithong. Oproti běžnému letu totiž „cestující“ mohou zavítat na exkurzi také do kokpitu.

V Thajsku se kvůli uzemněným letadlům v době pandemie rozmáhají ,letadlové...

V Thajsku se kvůli uzemněným letadlům v době pandemie rozmáhají ,letadlové kavárny´.

Lety ,nikam´

Sice o něco dráže, ale o to autentičtěji připomenou cesty na dovolenou horlivým turistům Singapore Airlines se svými lety „nikam a zpět“, které příští měsíc spustí z domovského letiště Changi. Asi po třech hodinách letu stroj i s cestujícími přistane přesně tam, odkud odletěl. Singapurské aerolinky totiž v současné době nevyužijí více než sedm procent svojí předkoronavirové kapacity.

Podle singapurského deníku by navíc letenka mohla být k zakoupení v balíčku s hotelovým pobytem, slevovými kupony do obchodů a vouchery na okružní jízdu limuzínou.

S podobným nápadem už přišly také japonské aerolinky All Nippon Airways, které svým klientům nabízejí devadesátiminutový let v Airbusu A380 z tokijského letiště Narita.

Nákupy mezi regiony doveze letadlo

Doba naopak přeje nákupům přes internet – ty jsou z hlediska rizika nákazy považovány za bezpečné. A nákladní doprava je v pandemických měsících jediným segmentem, který v letectví roste. Bylo tak na čase, aby vzlétl první původně nákladový „vrtulák“ ATR.

Jde o první letadlo, které společnost sídlící v Toulouse vyrobila v nákladní verzi - bez oken, pouze s velkými dveřmi pro nákladový prostor. Po světě už nákladní ATR létají, šlo ale vždy o přestavbu osobních letounů. Zákazníkem je americká společnost FedEx. Aerolinky si v roce 2017 objednaly 30 letadel s opcí na dalších dvacet. Sloužit budou pro regionální přepravu menších balíků.

Doba koronavirová přeje nákladnímu leteckému provozu na regionální úrovni.

Doba koronavirová přeje nákladnímu leteckému provozu na regionální úrovni.

Po jarním nečekaném vzedmutí pandemie trvalo několik měsíců, než se alespoň část letadel vrátila do vzduchu. Letecké společnosti doufaly, že se jejich výsledky opět zlepší. Jak se zdá, marně. S postupně se zhoršující epidemiologickou situací jednotlivé státy znovu zpřísňují restrikce a dopravci postupně ruší některé nedávno obnovené linky. Většina aerolinek, včetně tuzemských Smartwings, proto svým klientům nabízí bezplatné změny termínu zakoupených letenek. 

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva
Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva

Brit ke své řadě granulí bez obilovin pro malá plemena uvedl na trh i novou řadu kapsiček Brit Care Mini. Ty jsou obohaceny o prebiotika pro dobré...