Šedooranžové vlaky až pro 300 lidí mají do konce roku dorazit do Česka. Stroje vyrobené v Číně pro tuzemského dopravce Leo Express ovšem nesmí na koleje hned – musí získat povolení pro zdejší i další evropské tratě.
Podle zjištění LN zkoušení těchto souprav zajistí Výzkumný ústav železniční (VUZ), který patří do skupiny České dráhy a jehož testovací okruh ve středočeské Velimi platí za špičku v testování kolejových vozidel.
Zkoušení tria čínských vlaků objednaných Leo Expressem je pro technologický areál velmi lukrativní záležitostí. Smlouvu podepsali jeho šéfové před dvěma týdny v Číně a podle důvěryhodného zdroje se hodnota kontraktu pohybuje kolem 120 milionů korun.
„Postavili jsme silný tým, přihlásili se a po roce a půl opravdu náročných jednání s čínskou stranou jsme oba tendry vyhráli. Našimi konkurenty byly všechny známé světové zkušební a certifikační firmy, o to více nás úspěch těší,“ řekl LN ředitel VUZ František Bureš.
Své vlaky do Velimi posílají „na zkušenou“ renomovaní výrobci jako Siemens, Bombardier nebo Alstom. Právě jim může v podobě už zmíněné společnosti China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) vyrůst velká konkurence. Jde o největšího výrobce vlaků na světě, který zaměstnává kolem 180 tisíc lidí.
Čínské vlaky v barvách Leo Expressu
|
Zatím ale jeho vlaky ovládají „jen“ Asii, v Evropě nyní spíše sbírá zkušenosti. Dodal například vlaky do Makedonie či lokomotivy do Srbska. Povolení pro země Evropské unie tak může být pro ambiciózní společnost vstupenkou na bohatý trh.
CRRC vyhlásila kvůli zakázce pro Leo Express v roce 2016 dva tendry. Jeden malý na provedení certifikace, druhý na kompletní zkoušení a testování vlaků.
K ceně zhruba 120 milionů, kterou za služby zkušebního okruhu Číňané zaplatí, se šéf VUZ vyjadřovat nechtěl.
„Hodnota kontraktů i jejich rozsahy jsou obchodním tajemstvím. Obecně můžu říct, že s každým zákazníkem podepisujeme rámcové smlouvy, kde si domlouváme rozsah prací a ceny. Reálné čerpání je vždy závislé na postupu testovacích prací,“ uvedl Bureš.
Samotný Leo Express, který má kromě tří objednaných souprav s CRRC opci ještě na dalších 27 souprav, se ke smlouvě na testování nechtěl vyjadřovat. „Tuto záležitost nyní, bohužel, nemůžeme komentovat,“ řekl mluvčí dopravce Emil Sedlařík.
Už dříve ale lidé z Leo Expressu sdělili, že by rádi měli první tři vlaky k dispozici už pro jízdní řád platící od poloviny prosince 2019. Otázkou však je, zda budou mít v té době všechna potřebná prověření, protože testování vlaků pro evropské normy je velmi náročné a trvá řadu měsíců.
Zbrojení na soutěže
Pokud by se však podařilo vše stihnout, mohl by soukromý dopravce použít čínské vlaky mimo jiné na tratě, které se mu podaří získat v krajských soutěžích nebo v tendrech na rychlíkové tratě hrazené státem.
Právě do konce příštího roku platí současné desetileté smlouvy Českých drah a očekává se, že o část tratí státní dopravce přijde.
Kromě přislíbených čínských strojů čítá flotila Leo Expressu černozlaté vlaky od společnosti Alstom. Má také podepsanou smlouvu na pronájem 15 motorových souprav určených zejména pro tratě dotované kraji.
Leo Express si půjčí 15 vlaků. Smlouvu s kraji ale zatím dopravce nemá |
Zbrojení na soutěže berou vážně i České dráhy. Dokládá to ve středu vyhlášený tendr na nákup 120 vlaků v hodnotě až 15 miliard korun. Dopravce tím chce posílit pozici při vyjednávání.