Neděle 7. června 2020svátek má Iveta, Slavoj 18 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jančura žaluje České dráhy o 717 milionů. Vyčítá jim snížení cen

RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy RegioJet představil nový vagon od rumunské firmy Astra. Celkem jich objednal... | foto: MAFRA - Michal Šula

PRAHA Železniční dopravce RegioJet požaduje od Českých drah náhradu škody 717 milionů korun. Vznikla mu údajně tím, že ČD po vstupu soukromých dopravců na trať Praha - Ostrava výrazně snížily ceny, čímž dorovnaly ceny konkurence, ale samy jezdily nezákonně za podnákladové ceny.

Majitel společnosti Radim Jančura zároveň oznámil postupnou expanzi na linkách na jižní Moravu a na Slovensko.

Náhradu škody po Českých drahách za využívání údajných podnákladových cen požaduje i druhý soukromý dopravce Leo Express. Ten žalobu na státní dráhy podal vloni v létě a požaduje 418 milionů korun. 

Podle tehdejšího vyjádření Leo Expressu, který nejnižší cenu jízdenek stanovil na 134 korun, by reálné ceny spojů Českých drah měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1 190 korun u pendolin.

Zákaz jezdit za podnákladové ceny platí pouze pro dominantního hráče na trhu. O tuto dominanci podle Jančury přišly ČD v loňském roce, žaloba se tak týká pouze období od roku 2011 po dobu, kdy ČD držely na trase dominantní postavení.

Letos RegioJet očekává na této trase po rocích ztráty ziskové hospodaření. Zisk před zdaněním by měl podle Jančury činit 30 až 50 milionů korun. Spolu se zlepšením hospodaření společnost oznámila nákup dalších rekonstruovaných vagonů a pronájem dalších lokomotiv Vectron.

Jančura: Jde nám hlavně o Zlín

Od prosince letošního roku plánuje RegioJet spustit linku do Starého Města u Uherského Hradiště. 

„Primárně nemáme zájem o Staré Město, ale spíše o Zlín,“ uvedl Jančura. Protože ale do Zlína vede jen jednokolejná trať, která by se navíc měla začít rekonstruovat, budou ze Zlína cestující k vlaku vozit autobusy mateřské Student Agency, dodal.

Od konce roku 2016 hodlá navíc soukromý dopravce od Českých drah převzít kompletně linky Ex1 a Ex2 na Slovensko přes Ostravu a přes Zlín. 

Tento plán oznámil dopravce v minulosti opakovaně, ministerstvo dopravy ale nabídku vždy zamítlo. Nyní plánuje dopravce na trasu vstoupit na své komerční riziko i tehdy, pokud ČD budou na trase dále jezdit. Podle Jančury by pak ČD měly přijít o státní dotace na provoz těchto tras, které v současnosti činí 360 milionů korun ročně.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?
Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?

Kolem dudlíků se točí spousta otázek. Kdy ho začít používat? Kdy naopak odebrat? Ale často zapomínáme na tu nejdůležitější: jaký dudlík máme pořídit?