130 let

Rivian R1T | foto: Rivian

Doporučujeme

Elektrický Rivian ujel i Fordu. Přestože nabízí zatím jediný model, který si převzalo jen pár zákazníků

Ekonomika
  •   5:00
Na burzu v New Yorku se minulý týden doslova vřítila automobilka Rivian. Nabízí zatím jediný model, který si převzalo teprve pár prvních zákazníků v USA a objednávky má jen na 55 tisíc dalších. Investoři ji přesto ocenili na více než sto miliard dolarů.

ŠITNER: Automobilky mezi mlýnskými kameny. Elektromobily jsou částečně ctností z nouze

To je sice o něco méně než koncern Volkswagen, ale více než například Daimler, GM, Ford nebo BMW. Hodnota Rivianu dokonce o polovinu převyšuje skupinu Stellantis, pod niž spadá desítka předních značek Peugeot, Citroën, Fiat, Maserati, Chrysler, Alfa Romeo, Lancie, Jeep, Dodge a Ram.

Je to příběh o tom, jak student techniky vybudoval automobilku, i o obrovském hladu investorů po firmách, které se od počátku soustřeďují na elektromobilitu. Tesla, jejíž hodnota již přesáhla bilion dolarů, je toho ještě větším důkazem.

Tři roky od modelu k výrobě

Firmu založil v roce 2009 tehdy 26letý Robert Scaringe, známý spíše jako RJ Scaringe. Krátce předtím získal doktorát ze strojírenství v bostonské MIT. V roce 2011 se rozhodl věnovat autonomním elektrickým vozidlům, podobně jako Tesla. I ta na začátku měla vizi autonomních aut a stejně jako Rivian začala se sportovními modely, u kterých elektrický pohon ukázal své přednosti.

Zatímco ale Tesla elektrosporťáky s karoseriemi Lotus pár let prodávala, Rivian hodil celý vývoj včetně funkčních prototypů do koše a vyrazil jiným směrem. Tesla se našla v prémiových limuzínách, Rivian vsadil na popularitu SUV.

Investory, mezi nimi například Ford nebo Amazon, si získal ale hlavně vizionářstvím a vývojem směrem k autonomním vozům a myšlenkám na jejich sdílení. V roce 2015 už mohla firma skokově zesílit vývoj a výzkum, o dva roky později si dokonce koupila továrnu, kde Mitsubishi dříve vyráběla auta pro americký trh.

Od té doby už se Rivian soustředil na přípravu sériové výroby. Na základní skateboardové platformě přichystal pickup truck R1T, z něj odvozené SUV R1S a také elektrické dodávky zhruba velikosti Fordu Transit. Těch si už sto tisíc objednal Amazon, ale protože mají být dodávány až do roku 2030, nepočítají se mezi aktuální objednávky.

Letos v září, tři roky poté, co Rivian představil svůj model R1T na autosalonu v Los Angeles, se konečně rozjela jeho sériová výroba a truck se dostal k prvním zákazníkům i k novinářům. Jde o model, který odpovídá americkému vkusu. V Evropě, ale i v Číně se tento typ vozidel prakticky vůbec neprodává.

Nabitá konkurence

S cenou, která odpovídá tomu nejdražšímu, co lze v USA v této kategorii koupit, to Rivian nebude mít jednoduché. Zákazníci si tam mohou vybrat, jestli si koupí větší luxusní truck s osmiválcovým benzinovým motorem, nebo elektrické varianty od Fordu, Tesly či Hummeru. Zatímco Tesla první dekádu těžila z toho, že neměla prakticky žádnou konkurenci, Rivian vstupuje na trh, kde už nebude sám.

Ambice Rivianu jsou prodávat do roku 2030 milion aut ročně. První recenze zatím neodhalily žádné zásadní funkční ani výrobní vady. Delší zkušenosti s nimi ale nejsou. Kritizována je i absence prodejní a servisní sítě. Rivian ovšem zatím nemůže nabídnout podobné zázemí jako Tesla, i když má ambice podobnou síť vybudovat.

V říjnu na burzu vstoupila i další podobná americká automobilka Lucid Motors. Firmu, která začala s výrobou své luxusní elektrické limuzíny, investoři zatím ocenili na 70 miliard dolarů. Tedy opět na obří částku proti hodnotám tradičních automobilek.

Autor: Roman Šitner