Prodej vozů Porsche, Bentley, Rolls-Royce a Lexus loni rostl, přestože ruská ekonomika se propadla do recese, píše agentura Reuters.
„Je to zvláštní,“ říká analytik IHS Automotive Tim Urquhart. „Dokonce i v absolutně nejhorším zoufalství, ve kterém je ekonomika v tuto chvíli, se zdá, že těmto značkám se vede dobře.“ Pokles mezd odradil množství lidí od nákupu nového auta v jakékoliv cenové kategorii.
NEDOSTUPNÉ ZBOŽÍ
|
Ale pro ty, kteří si mohou dovolit mimořádně luxusní auta, je nyní na nákup vhodný čas. Rubl v loňském roce klesl k dolaru o téměř 20 procent což znamená, že luxusní auta vyrobená v zahraničí jsou v Rusku podstatně levnější než jinde.
Například nový kabriolet Porsche 911 Turbo S stojí v Rusku 11,8 milionu rublů, což je v přepočtu 151.687 dolarů. Ve Spojených státech se stejný model prodává za 200.400 dolarů. Některé prémiové modely jsou nyní v rublech dvakrát až třikrát levnější než v dolarech, dodává šéfka jednoho z autosalonů firmy Rolf Marija Malinská.
Bohatí Rusové také raději ukládají své bohatství do luxusních aut než do nestabilního rublu. Jak upozorňují analytici, hodnota zahraničních vozů v Rusku obvykle neklesá tak rychle jako na Západě.
Tři mercedesy
Ruský trh s luxusními vozy má za sebou dlouhou cestu. Ještě v 70. letech minulého století jezdily v Moskvě jen tři mercedesy. Jeden z nich vlastnil tehdejší vůdce Leonid Brežněv, další pak šachový mistr světa Anatolij Karpov a písničkář a básník Vladimir Vysockij.
Ruský automobilový trh si deset let udržoval vysoký růst o více než deset procent. V roce 2013 však začal klesat kvůli ekonomickému zpomalení v zemi způsobenému propadem cen ropy a západními sankcemi uvalenými na Moskvu kvůli Ukrajině. Loni prodej nových aut podle údajů podnikatelského sdružení AEB klesl o 36 procent a očekává se, že klesne i letos, čtvrtým rokem za sebou.
Ukrajina vyměřila ruskému Gazpromu gigantickou pokutu 100 miliard korun |
Několika málo luxusním značkám se však stále daří. Prodej Bentley loni stoupl o sedm procent a vozů Rolls-Royce o pět procent. Porsche zažil loni růst o 12 procent a Lexus o šest procent.
Porsche a Lexus jsou také jediné dvě značky, kterým se podařilo udržet nepřetržitý růst prodeje v Rusku od roku 2012, kdy prodej v zemi dosáhl rekordních téměř tří milionů vozů. Porsche a Rolls-Royce přiznávají, že jim pomáhá devalvace rublu.
Zájem o luxusní vozy také upozorňuje na velké rozdíly v bohatství Rusů, které jsou ještě patrnější kvůli hospodářskému útlumu. Reálné mzdy, tedy upravené o inflaci, v zemi loni podle vládních údajů klesly o 9,5 procenta.