13. listopadu 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Svatomartinské vs. beaujolais: novodobá česká tradice poráží Francii

Svatomartinská vína - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Svatomartinská vína - ilustrační foto | foto: MAFRA – Jiří Salik Sláma

PRAHA O uplynulém víkendu odstartoval prodej svatomartinských vín. A je o ně zájem. Z trhu navíc čím dál více vytlačují svůj francouzský vzor – beaujolais. Na novodobou tradici českých vinařů zkrátka zákazníci slyší.

Jak si vedlo svatomartinské víno na pultech obchodů během prvního dne? „Vnímáme vzrůstající zájem o toto víno, a to na úkor beaujolais, jehož 'zlaté časy' jsou již nenávratně pryč,“ řekla serveru Lidovky.cz například mluvčí supermarketů Albert Judita Urbánková.

Prodej svatomartinského vína je zatím srovnatelný s loňským rokem, zní z obchodních řetězců, které oslovil server Lidovky.cz. „S prodejem jsme v tomto roce velmi spokojeni, a to i v porovnání s uplynulým rokem,“ uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Slavnosti Svatomartinského vína v Brně.

Slavnosti Svatomartinského vína v Brně.

Konkrétní čísla letošních prodejů drží řetězce v tajnosti, shodují se ale, že obliba francouzského beaujolais v porovnání s jeho českou obdobou klesá. „Na základě údajů z minulých let můžeme říci, že prodej beaujolais nouveau klesá, stejně jako stoupají prodeje svatomartinských vín. Nejinak tomu bylo i během uplynulého víkendu, kdy zákazníci o toto víno projevovali velký zájem,“ vysvětluje Jan W. Dvořák z řetězce Tesco.

ČTĚTE VÍCE:

Důvodem je podle něj to, že svatomartinská vína jsou svěží, spojená s tradiční českou kuchyní a je na ně také velká kampaň jak od vinařského fondu, tak od samotných vinařů. „Vloni se prodalo 10 000 lahví beaujolais a 80 000 lahví svatomartinského,“ doplňuje.

První beaujolais

Francouzské beaujolais nouveau se začíná prodávat každý rok vždy třetí čtvrtek v listopadu. Letos to bude 15. listopadu. Svatomartinské víno ho tedy předběhlo o čtyři dny.

Podle Urbánkové jsou prodeje svatomartinského vína neporovnatelně vyšší v násobku desítek. „Předpokládáme, že tento poměr se bude v budoucnu v neprospěch mladého francouzského ještě zvyšovat,“ dodává.

Žádné beaujolais

Například Kaufland se rozhodl beaujolais letos vůbec neprodávat. „Beaujolais tento rok ve prospěch svatomartinského nenabízíme. Zákazníkům nabízíme především svatomartinské víno z Moravy, je v nabídce na všech našich prodejnách do vyprodání zásob. Vycházíme z toho, že zásoby vystačí na týden až deset dní,“ řekl serveru Lidovky.cz Šperl.

Většina mladých vín bude prodána do konce měsíce, shodují se obchody. Zásoby se ale budou zřejmě doprodávat ještě v prosinci.

Do prodeje jde letos rekordní množství svatomartinského vína – 2 139 000 lahví. Speciální logo, o jehož udělení rozhoduje Vinařský fond, může používat 380 vzorků vína od 122 vinařů. Deset z nich je z Čech, ostatní jsou z Moravy.

zizMarkéta Žižková, mevMartin Nevyhoštěný

Najdete na Lidovky.cz