130 let

Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | foto: Lidové noviny

Indové obnoví opuštěnou Fantovu kavárnu na Hlavním nádraží v Praze

Ekonomika
  •   14:05
PRAHA - Fantovu kavárnu na pražském hlavním nádraží si pronajme kavárenský řetězec z Indie Café Coffee Day. Nájemce pro historickou budovu sháněla Grandi Stazioni spravující nádraží od roku 2013, kdy dokončila opravu střední části Fantovy budovy.

Kavárna by se pro veřejnost měla otevřít letos začátkem léta.

„Nového nájemce Fantovy budovy jsme vybírali velmi pečlivě,“ uvedl Martin Hamšík, mluvčí tuzemské pobočky Grandi Stazioni. Kromě kávy a další klasického kavárenského sortimentu bude nový nájemce na hlavním nádraží nabízet například bagety nebo saláty.

Hodnotu kontraktu a délku pronájmu Grandi Stazioni neuvedla. V minulosti jednala s trojicí zájemců, oficiálně ale odmítala sdělit jejich jména. V zákulisí se diskutovalo například o pivovarnické společnosti Heineken.

Česká specialita: cestující do poslední chvíle netuší, odkud jim jede vlak

Hlavní nádraží v Praze patří k nejvýznamnějším secesním památkám v Česku, je národní kulturní památkou. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení cestujících při čekání na vlak. 

Je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobí secesní motivy a sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy. Interiéry vyzdobili sochaři Stanislav Sucharda a Ladislav Šaloun, autorem celé historické budovy je architekt Josef Fanta.

Italská společnost Grandi Stazioni prostory hlavního nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. 

Rekonstrukce Fantovy kavárny: restaurátorské práce. Umělečtí štukatéři a zlatníci dokončují na lešení pod stropem kopule kavárny restaurování výzdoby, zatímco truhláři a další dělníci pracují dole.
Rekonstrukce Fantovy kavárny: restaurátorské práce. Umělečtí štukatéři a zlatníci dokončují na lešení pod stropem kopule kavárny restaurování výzdoby, zatímco truhláři a další dělníci pracují dole.

Výměnou za rekonstrukci hlavního nádraží získala od Českých drah možnost budovu nádraží komerčně využívat po dobu 30 let. Ve výběrovém řízení na obnovu nádraží zvítězila v roce 2002. 

Rekonstrukce odbavovací haly měla podle společnosti vyjít na 1,15 miliardy korun, práce na Fantově kavárně si dosud vyžádaly desítky milionů korun, dodal Hamšík.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK