Informaci o požadavku Grandi Stazioni na zaplacení 776 milionů potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí soudu Alena Novotná.
Žaloba byla očekávaným krokem: italská společnost zažalovala Správu železniční dopravní cesty za to, že jí neprodloužila smlouvu na další pronájem hlavního nádraží v Praze. Italská firma opravila odbavovací halu a komerční prostory, které pak dále pronajímala. Nestihla však rekonstrukci historické budovy.
Nyní Grandi Stazioni žádá náhradu škody, která jí měla vzniknout tím, že jí SŽDC odmítla automaticky prodloužit nájemní smlouvu o 30 let. S tím Italové počítali. Přijdou tak o příjmy v řádu desítek milionů korun ročně.
Kolik chtějí Italové za hlavní nádraží? Pět klíčových otázek v miliardovém sporu |
Podle majitele nádraží, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), by bylo nutné vybrat nového správce stanice v otevřené soutěži, ne prodloužit kontrakt automaticky. Firma navíc nestihla opravit celé nádraží, což byl jeden ze smluvních závazků.
„Můžu potvrdit, že společnost Grandi Stazioni podala žalobu proti SŽDC u Obvodního soudu pro Prahu 1 o zaplacení, úhradu nákladů na technické zhodnocení podle Nájemní smlouvy. V současnosti se důkladně seznamujeme s obsahem žaloby,“ uvedla mluvčí správců železnice Kateřina Šubová.
Kolik peněz Italové žádají, ale v tuto chvíli komentovat nechtěla. V dřívějších prohlášeních Grandi Stazioni zazněla částka 1,2 miliardy korun, což měly být peníze investované do rekonstrukce nádraží. Zároveň firma tvrdila, že bude požadovat ušlé zisky za dobu, s níž počítala pro další pronájem.
Zástupci Grandi Stazioni se k věci odmítli vyjádřit.
Rozhodnutí italské firmy vítá ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), do jehož agendy želenice spadá. Podle něj je soudní řešení lepší než další dohady. „Ať soud řekne, jak to bude. Určení finanční náhrady tímto způsobem mi připadá nejrozumější,“ prohlásil Ťok pro Lidovky.cz.
Italům za hlavní nádraží nevyplatíme nic, říká náměstek SŽDC. Firma žádá miliardy |
Největší nádraží v zemi nyní provozuje právě Správa železniční dopravní cesty a žádnou soutěž na případného správce ze soukromého sektoru neplánuje.
Správci kolejí se však budou muset vypořádat s opravou historické budovy, kterou firma Grandi Stazioni pouze začala. Narozdíl od zástupců státu však měla na rekonstrukci hotový projekt a stavební povolení. V tomto případě začíná SŽDC téměř od nuly a oprava se pravděpodobně zpozdí o několik let.
„Soutěž na projektanta by měla proběhnout, řečeno hezkou českou metaforou, meteleskublesku. V ideálním případě se nám tak podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Stavět by se mohlo od stavební sezony 2018,“ prohlásil před časem Tomáš Drmola, náměstek ředitele SŽDC pro oblast majetku.
ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ
|