V současnosti je o tomto principu možné uvažovat pouze na trase mezi Prahou a Ostravou, do budoucna ale přichází v úvahu i spojení mezi Prahou a Brnem, uvedl Čoček. Trať z Prahy do Ostravy je prvním spojením v Česku, kde byla zavedena konkurence železničních dopravců.
Lanovka na Mrázovku po 22 letech zmizí. Nahradí ji nový šikmý výtah |
To přineslo zlepšení služeb pro cestující a snížení cen jízdenek, na druhou stranu ale množství vlaků konkurenčních dopravců z trasy téměř vytlačilo nákladní dopravu.
Zejména v úseku mezi Prahou a Pardubicemi a Přerovem a Ostravou jsou časová okna pro nákladní dopravu kvůli nedostatku volné kapacity na trati přesouvána do nočních hodin. To působí problémy zejména kvůli překračování hlukových limitů.
V osobní dopravě může o přidělení volné kapacity na českých kolejích požádat každý dopravce. Správa železniční dopravní cesty mu ji přidělí, pokud jeho komerční spoj nekoliduje s jiným vlakem. Takto jednoduché to ale do budoucna nebude.
Podle Čočka se bude na železnici vždy provádět takzvaný test hospodářské vytíženosti, pokud bude chtít některý z dopravců nasadit komerční spoj v krátkém časovém rozmezí od vlaku, který byl objednán státem nebo některým z krajů. Test by měl prověřit, zda nový spoj neodebere cestující z vlaku, který objednává stát, případně kraj, a na jehož provozu se finančně podílí.
Vláda letos v březnu schválila postup otevírání železničního trhu konkurenci. Do konce roku 2021 se uskuteční soutěže na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích.