Čtěte více: |
Kalousek: Koláč nelze současně mít i jíst
"Chápu obtížnou situaci nejen SFDI, ale všech ostatních investičních a rozvojových priorit. Společnost se musí rozhodnout, zda omezené prostředky budeme projídat nebo investovat. Koláč nelze současně mít i jíst. V okamžiku, kdy dokážeme uspořit na každodenní spotřebě, budeme mít více prostředků na investice," reagoval ministr financí Kalousek.
Jakých staveb se může omezení dotknoutPodle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně. |
Zástupci sdružení už prý požádali ministra Víta Bártu (VV) o schůzku. Tam by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém. "Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uzavřel zástupce stavbařů.
Hrozí zkrácení dotací
Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů.
Fondu se ale nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.
Kromě národních zdrojů investuje SFDI ještě peníze z evropských fondů. Peníze z EU je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu; jak již dříve uvedlo MD, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání fondů EU.
Příspěvek státu do SFDI (v mld. Kč)
zdroj: SFDI |