130 let
Administrativní budovy Corso v Křižíkově ulici v pražském Karlíně.

Administrativní budovy Corso v Křižíkově ulici v pražském Karlíně. | foto: MAFRA - Josef Vostárek

Na platbách za ‚státní kanceláře‘ by šlo ušetřit 361 milionů korun, ukázala analýza

Ekonomika
  •   12:21
PRAHA - Na nájmech a údržbě administrativních budov užívaných státem by se mohlo ušetřit až 361,5 milionu korun. Ukázala to analýza dat evidovaných v Centrálním registru administrativních budov který provozuje Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Sdělil to mluvčí úřadu Pavel Hortig.

Při zmenšení kancelářské plochy připadající na jednoho zaměstnance na průměrných 12 metrů čtverečních by podle úřadu ubylo v Česku 358 600 čtverečních metrů kancelářské plochy obsazené státními zaměstnanci ve státních objektech. „Oslovili jsme jednotlivé státní instituce a vyzvali je, aby zahájily kroky vedoucí k zásadní redukci výdajů na nájmech a údržbě kanceláří,“ uvedla generální ředitelka ÚZSVM Kateřina Arajmu.

Stát zaplatil 750 milionů za stáže, které efektivně nevyužil, zjistil NKÚ

Zmenšením plochy kanceláří užívaných státem by mohlo celkové nájemné klesnout až o 126,5 milionu korun. Dalších zhruba 48 milionů by se podle analýzy ušetřilo na provozu a údržbu najímaných objektů. Úspor je možné dosáhnout také snížením nájemného. „Pokud by se podařilo tyto výdaje za nájem snížit na průměr zjištěný z CRAB v jednotlivých obcích, znamenalo by to úsporu zhruba 187 milionů korun,“ uvedl Hortig.

ÚZSVM analýzu registru administrativních budov zveřejnil na internetu. Podle publikovaných dat by se z 358 600 čtverečních metrů kancelářské plochy mohlo ušetřit skoro 85 tisíc metrů v Praze, 44 200 metrů v Brně, 14 200 metrů v Plzni a 11 500 metrů čtverečních v Ostravě.

Systém CRAB byl spuštěn v říjnu 2012 a dává přehled o více než 3800 objektech užívaných organizačními složkami státu a státními organizacemi. CRAB je podle Hortiga kompletní, ministerstva do něj už dodala informace, jak je k tomu vyzvalo vládní nařízení z počátku loňského června. CRAB obsahuje data o účelu využití budov, typu vlastnictví, průměrné ploše kanceláří na zaměstnance a výdajích za pronájem či údržbu. Data z registru jsou volně dostupná na webu ministerstva financí.

Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás