130 let
Šéf značky Porsche Oliver Blume je od loňského září předsedou představenstva celého koncernu Volkswagen.

Šéf značky Porsche Oliver Blume je od loňského září předsedou představenstva celého koncernu Volkswagen. | foto: AP

VW plánuje zvýšení platů nejvyššího vedení. Pro šéfa 356 milionů ročně

Ekonomika
  •   16:06aktualizováno  16:52
Německý automobilový koncern Volkswagen navrhuje zvýšení horní hranice pro platy členů svého nejvyššího vedení. Vyplývá to podle agentury DPA z pozvánky na valnou hromadu akcionářů, která se bude konat 10. května.

Předseda představenstva koncernu si doposud mohl ročně vydělat maximálně 12 milionů eur (285 milionů Kč) hrubého, a to po započítání všech položek včetně nároků na důchod. Podle návrhu by se měl nyní tento limit zvýšit na 15 milionů eur (356 milionů Kč). V případě řadových členů představenstva počítá návrh s nárůstem limitu na 8,5 milionu z dosavadních sedmi milionů eur ročně.

Vysoké platy nejvyšších manažerů Volkswagenu se podle DPA opakovaně stávají terčem kritiky. Koncern je zdůvodňuje mimo jiné tím, že musí v mezinárodním srovnání zůstat pro vedoucí pracovníky atraktivní.

Fixní mzda obvykle tvoří nejmenší část celkových platů členů představenstva Volkswagenu. Mnohem vyšší částky tito manažeři získávají z odměn, které odvíjejí od plnění různých kritérií, upozorňuje DPA.

Plat šéfa automobilky jako volební téma

Vysoký plat vrcholového manažera byl silně diskutovaným tématem při loňských prezidentských volbách ve Francii. Carlos Tavares, úspěšný manažer portugalského původu, který vytáhl z úzkých francouzský koncern PSA, jenž následně spojil s Američany do skupiny Stellantis sdružující Peugeot, Citroën, Jeep, Opel, Chrysler, Fiat a další značky, si totiž za rok 2021 přišel na 19 milionů eur (460 milionů korun). A to pobouřilo politiky i veřejnost.

Reuters tehdy připomněl, že plat Tavarese je nižší než u konkurenčních automobilek, kupříkladu GM a Fordu.

V roce 2021 činil plat generální ředitelky GM Marry Barraové přibližně 29 milionů dolarů, k tomu ovšem obdržela asi jednou tolik na odměnách.

„Nadměrné platy vedoucích pracovníků jsou nyní žhavým tématem před volbami, které určí, kdo bude v příštích letech vést druhou největší ekonomiku Evropské unie,“ psal při francouzských prezidentských volbách Reuters.

„Tady se bavíme o astronomických částkách... Měli bychom jim dát strop, mohlo by to fungovat, pokud budeme jednat na evropské úrovni,“ řekl před rokem francouzský prezident Emmanuel Macron rádiu Franceinfo.

Francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire ovšem upozornil, že v případě, že mají být jakékoli platové stropy, musí být stanoveny na evropské úrovni, což má zabránit tomu, aby Francie přicházela o nejlepší manažery.

V roce 2015 vyvolal skandál plat Carlose Ghosna. Šlo o 16,3 milionu eur pro tehdejšího šéfa Aliance Renault Nissan.

Automobilky průběžně odhalují odměny svého vedení v prvních měsících roku. Některé své bilanční zprávy teprve představí. Ví se kupříkladu, že Oliver Zipse, jako generální ředitel BMW, vydělal v roce 2022 10,2 milionu eur. Jeho kolega Ola Källenius si v roce 2022 vydělal 5–8 milionů dolarů.

Odměny raketově rostly v covidovém roce

„Odměna generálního ředitele automobilek vzrostla v roce 2021 téměř o 80 %,“ zjistila studie Automotive News uveřejněná v srpnu 2022.

„Šéf Tesly Elon Musk vydělal v roce 2021 23,5 miliardy dolarů, což z něj udělalo nejlépe placeného generálního ředitele veřejně obchodované americké společnosti v automobilovém průmyslu. Ale nebyl jediný, komu výrazně vzrostly platy. Silný akciový trh v roce 2021 znamenal, že generální ředitelé automobilek vydělali v roce 2021 podstatně více než o rok dříve.“

„Ve všech automobilkách vzrostly odměny generálních ředitelů v roce 2021 o 78 procent a medián všech generálních ředitelů byl 12,3 milionu dolarů, oproti roku 2020, kdy to bylo 6,9 milionu dolarů. U generálních ředitelů, kteří byli na své pozici alespoň dva roky, mezitím medián odměn ve skutečnosti vzrostl o 90 procent,“ uvedla Courtney Yu, ředitelka výzkumu společnosti Equilar, která studii pro Automotive News provedla.

Mary Barra, třetí nejlépe placená generální ředitelka automobilky na seznamu, vydělala v roce 2021 62 milionů dolarů, oproti 40 milionům o rok dříve. Mezitím Peter Rawlinson, který je generálním ředitelem automobilky Lucid od roku 2019, vydělal 67 milionů dolarů.

Studie se zabývala také dodavateli, jejichž kompenzace se oproti roku dříve více než zdvojnásobila, když se vypořádali s nedostatkem dílů.

Jensen Huang, generální ředitel společnosti Nvidia, v roce 2021 vydělal 560,9 milionu dolarů, což hodně ovlivnily opce na akcie, které v roce 2021 představovaly 506,8 milionu dolarů z jeho celkové odměny.

„Společnosti v odvětví mobility a technologií, jako jsou Uber a Lyft, byly jediné v tomto odvětví, kde se v roce 2021 snížily odměny generálních ředitelů,“ píše Automotive News.

„Elon Musk, jeden z nejbohatších magnátů na světě, pobírá plat 1 dolar, ale jeho odměna je mnohem vyšší. S čistým jměním přes 187 miliard dolarů vydělává přibližně 200 milionů dolarů měsíčně,“ uvádí indický Financial Express.

Robert Scaringe, generální ředitel Rivian Automotive, je podle magazínu za loňský rok druhým nejlépe placeným manažerem na světě. „Odnáší si domů celkovou kompenzaci ve výši 2,2 miliardy dolarů, která zahrnuje plat 650 000 dolarů, 2 288 594 284 akciových opcí a 126 197 dolarů odměn.“

Autor: František Dvořák
  • Vybrali jsme pro Vás