Flexikonta jsou pro obě strany zásadním bodem. Píše to čtvrteční vydání týdeníku Škodovácký odborář.
Platnost dosavadní dohody skončila k posledními březnovému dnu, minulý týden tak odboráři zablokovali noční směnu z pátku na sobotu, která se měla uskutečnit právě v rámci dohody. Zaměstnanci na tuto směnu vůbec nenastoupili, ta se z toho důvodu nekonala. Podle nich budou blokovány i všechny další flexikontové směny. Automobilka kvůli tomu zřejmě nevyrobí až několik tisíc aut.
Lidé ze Škody Auto nepřišli na noční směnu. Hrozí velké výpadky ve výrobě |
Odbory s firmou již našly společnou řeč v případě prodloužení teplotní přestávky, tedy bezpečnostní přestávky pro lidi pracující ve vyšších teplotách. Její délka se stanovuje speciálním výpočtem, investic do zlepšování ergonomie práce, vytváření chráněných pracovních míst pro starší zaměstnance z linkových pracovišť či dalšího dne volna pro seniory.
„Pokud budeme o flexikontech vůbec jednat, budeme chtít zlepšit jejich podmínky ve všech směrech s cílem, aby nemohla být firmou nadužívána a plánována zbytečně,“ řekl týdeníku předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
Zaměstnanci prostřednictvím flexikont někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby podle aktuální poptávky a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat. Vyrovnávacím obdobím je dvanáct po sobě jdoucích měsíců. Časové saldo, které může u zaměstnance v tomto období vzniknout, je 120 hodin.
V dubnu tak automobilka zřejmě nezvládne vyrobit až několik tisíc aut. Blokády flexikontových směn zasáhly závod v Mladé Boleslavi, kde se vyrábějí modely Fabia, Octavia a Rapid, a také závod Vrchlabí, kde se montují automatické převodovky. Výrobního závodu v Kvasinách se blokáda směn netýká.
ŠKODA AUTO
|