ÚOHS zrušil takřka sedmimiliardový tendr na autobusovou dopravu Pardubického kraje |
„Jsem velmi rád, že krajský soud dal svými rozhodnutími Dopravní společnosti Ústeckého kraje za pravdu a potvrdil její postup ve veřejné zakázce jako správný. Bohužel se opět ukazuje, že úřad, který má veřejnou soutěž chránit, jí svými postupy a průtahy řízení spíše škodí. Dopady postupu ÚOHS se tak nyní stále projevují v provozní situaci našeho dopravce, který si musí draze pronajímat autobusy místo toho, aby již měl své vlastní,“ uvedl k odůvodnění rozsudků Jaroslav Komínek, náměstek hejtmana Ústeckého kraje. Zmiňované autobusy již měly více jak devět měsíců zajišťovat dopravu v několika oblastech kraje.
Z obou rozsudků je podle kraje evidentní, že přístup ÚOHS k rozhodování v oblasti veřejných zakázek vykazuje závažné koncepční nedostatky a kritické vady. Úřad teď musí rámcové smlouvy na nákup autobusů posoudit znovu.
Antimonopolní úřad rámcové smlouvy na autobusy v délce 10,5 metru a 12 metrů posuzoval ve dvou řízeních, v obou na návrh výrobce autobusů SOR. DSÚK uzavřela rámcové smlouvy se společnostmi Scania a Zliner v jednacím řízení bez uveřejnění. Kraj u soudu zastupovali právníci z advokátní kanceláře Skils.
ÚOHS rozhodl loni v dubnu, že jednací řízení bez uveřejnění může být při zadávání veřejné zakázky použito, pokud v předchozím otevřeném řízení nedostane zadavatel žádné nabídky nebo podstatně nezmění zadávací podmínky. Podané rozklady pak předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl v červenci loňského roku.
DSÚK sice dříve tendr na dodávku autobusů vyhlásil, SOR však tendr u antimonopolního úřadu napadl s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimálního objemu palivových nádrží a minimální kapacity akumulátorových baterií. Kraj poté soutěž zrušil a obrátil se přímo na Zliner a Scanii.
Podle rozhodnutí úřadu si kraj nedostatek nabídek v původním tendru způsobil špatně nastavenými podmínkami sám, a nesplnil tak zákonné podmínky pro jednací řízení bez uveřejnění.