130 let
Soudcovské kladívko (ilustrační foto)

Soudcovské kladívko (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Původní zpráva

Ústecký kraj je blíž nákupu autobusů za miliardu. Soud zrušil rozhodnutí antimonopolního úřadu

Právo
  •   17:08
Brno - Ústecký kraj obdržel v pátek odůvodnění rozsudků Krajského soudu v Brně. Ten na začátku září rozhodl o zrušení dvou rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterými úřad zakázal Dopravní společnosti Ústeckého kraj (DSÚK) nákup 161 nových autobusů Scania a Zliner za více než miliardu korun.

ÚOHS zrušil takřka sedmimiliardový tendr na autobusovou dopravu Pardubického kraje

„Jsem velmi rád, že krajský soud dal svými rozhodnutími Dopravní společnosti Ústeckého kraje za pravdu a potvrdil její postup ve veřejné zakázce jako správný. Bohužel se opět ukazuje, že úřad, který má veřejnou soutěž chránit, jí svými postupy a průtahy řízení spíše škodí. Dopady postupu ÚOHS se tak nyní stále projevují v provozní situaci našeho dopravce, který si musí draze pronajímat autobusy místo toho, aby již měl své vlastní,“ uvedl k odůvodnění rozsudků Jaroslav Komínek, náměstek hejtmana Ústeckého kraje. Zmiňované autobusy již měly více jak devět měsíců zajišťovat dopravu v několika oblastech kraje.

Z obou rozsudků je podle kraje evidentní, že přístup ÚOHS k rozhodování v oblasti veřejných zakázek vykazuje závažné koncepční nedostatky a kritické vady. Úřad teď musí rámcové smlouvy na nákup autobusů posoudit znovu.

Antimonopolní úřad rámcové smlouvy na autobusy v délce 10,5 metru a 12 metrů posuzoval ve dvou řízeních, v obou na návrh výrobce autobusů SOR. DSÚK uzavřela rámcové smlouvy se společnostmi Scania a Zliner v jednacím řízení bez uveřejnění. Kraj u soudu zastupovali právníci z advokátní kanceláře Skils.

ÚOHS rozhodl loni v dubnu, že jednací řízení bez uveřejnění může být při zadávání veřejné zakázky použito, pokud v předchozím otevřeném řízení nedostane zadavatel žádné nabídky nebo podstatně nezmění zadávací podmínky. Podané rozklady pak předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl v červenci loňského roku.

DSÚK sice dříve tendr na dodávku autobusů vyhlásil, SOR však tendr u antimonopolního úřadu napadl s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimálního objemu palivových nádrží a minimální kapacity akumulátorových baterií. Kraj poté soutěž zrušil a obrátil se přímo na Zliner a Scanii.

Podle rozhodnutí úřadu si kraj nedostatek nabídek v původním tendru způsobil špatně nastavenými podmínkami sám, a nesplnil tak zákonné podmínky pro jednací řízení bez uveřejnění.

Autor: Lenka D. Jančarová
  • Vybrali jsme pro Vás