130 let
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Ve Spojených státech vyšetřují autopiloty vozů Tesla. Vrážely do zaparkovaných záchranek

Ekonomika
  •   21:40
Regulátoři ve Spojených státech zahájili oficiální vyšetřování poloautomatického systému řízení aut od americké automobilky Tesla. Reagují tak na případy srážek elektromobilů se zaparkovanými vozidly záchranných služeb. Úřady chtějí prověřit celkem 765 tisíc aut, tedy téměř všechna, která Tesla v USA prodala od roku 2014.

Americký vládní Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) uvedl, že od ledna 2018 zaznamenal 11 případů, kdy se elektromobily firmy Tesla střetly s vozidly záchranné zdravotní služby či hasičů parkujícími na místě zásahu. Během nehod jeden člověk zemřel a dalších 17 lidí bylo zraněno, informovala agentura AP.

Vyšetřování cílí na Tesly s označením Model Y, X, S a 3, tedy na celou modelovou řadu automobilky z let 2014 až 2021. NHTSA odhaduje, že ve Spojených státech jde o celkem 765 tisíc vozů. Regulátor to v pondělí oznámil na svých webových stránkách, akcie Tesly posléze uzavřely se ztrátou 4,32 procenta.

Musk velebí Čínu ze všech sil, Tesla v zemi čelí jednomu problému za druhým

Majitel a generální ředitel automobilky Tesla a technologické společnosti...

Vyšetřování ukazuje, že nynější americká administrativa pod vedením prezidenta Joe Bidena bude v oblasti bezpečnosti samořiditelných aut přísnější než její předchůdci. Zástupci Tesly pondělní rozhodnutí úřadu nekomentovali.

Nehody aut Tesla od roku 2016 zkoumal v USA také nezávislý Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB).

Ten navrhoval, aby se „autopilot” mohl používat pouze ve vybraných lokalitách a aby automobilka zlepšila systémy, jež kontrolují, zda na něj řidič dostatečně dohlíží. NTSB však na rozdíl od NHTSA nemá žádné vynucovací pravomoci.

Tesle hrozí stažení vozů

NHTSA vyšetřovala samořiditelný systém Tesly už v roce 2017, nepodnikla však žádné konkrétní kroky. Regulátor může nařídit stažení problémových aut a také nastavit omezení toho jak, kdy a kde se může autopilot používat. To může Tesle uškodit v konkurenčním boji s ostatními automobilkami.

Podle NHTSA došlo k většině z 11 vyšetřovaných kolizí se záchrankami či hasiči po setmění. Úřad chce prověřit technologie využívané ke „sledování, asistenci a vynucování zapojení řidiče”.

Šéf Tesly Elon Musk v červenci na Twitteru uvedl, že kamerový systém aut bude brzy schopen reagovat na „směrovky, rizika, majáky záchranek či policie a na gesta rukou”.

Problém autopilota se zaparkovaným vozem se zapnutými majáky připustil letos v únoru šéf samořiditelných technologií v Tesle Andrej Karpathy. „Je to příkladem nového úkolu, o kterém se chceme dozvědět víc,” citovala jeho prohlášení agentura Reuters.

NHTSA prošetří celkem 31 nehod elektromobilů Tesla, ke kterým při údajném používání asistence autopilota došlo od roku 2016. Zemřelo při nich 10 lidí. Podle regulátora nejsou zatím „žádná komerčně dostupná motorová vozidla schopna samořízení” a řidiči by měli asistenci využívat zodpovědným způsobem.

Autor: mtm