Obrovský zářivý anděl jako by dohlížel na jelena v nadživotní velikosti – i jeho silueta je utkána z LED diod. Nebo byste raději usedli do saní zahalených teplým žlutým světlem? Třpytivá výzdoba nechybí ani ve větvích opadaných stromů, z okapů jako by padal sníh. Jeden z malých návštěvníků výská nadšením u postaviček z betléma. Z adventního přítmí vystupují jak jinak než „obkreslené“ ledkami. Vítejte ve Vánočním dvoře!
Zatímco většina lidí se snaží vychutnávat si předvánoční čas spojený s pečlivým výběrem dárků a domácností provoněnou cukrovím, Eva Poláčková podobné snahy vzdala už dávno. V Bon Jour Ilumination mají právě poslední dva měsíce roku nejvíce napilno. Musejí zvládnout rozsvítit desítky obcí a měst napříč celou Českou republikou a stejně tak vánočním příběhem rozehrát náladu v obchodních centrech.
„Ve většině jiných oborů je práce rozložena do celého roku, my musíme zvládnout vydělat za dva měsíce. Vyžaduje to ohromnou odolnost vůči stresu a napětí a obětavost,“ říká jednatelka firmy. I když zaměstnává kolem dvaceti lidí, připouští, že v rodinné firmě musejí v takovém shonu velkou část práce zastat s manželem a synem sami. „Stáváme se tak nejen aranžéry, ale i závozníky a skladníky. Často už nezbývá, na koho úkoly delegovat,“ dodává.
Po Novém roce shon sice trochu opadne, ale někteří zákazníci už v té době začínají přemýšlet nad podobou Vánoc nadcházejících. „Teď bychom ještě měli zadávat výrobu na příští rok, musíme naplánovat, co kde budeme deinstalovat a výzdobu uskladnit. Nato se chystáme na výstavu do Frankfurtu nad Mohanem, vrátíme se, je Valentýn a pak Velikonoce. Chystáme katalogy a do toho nám už přicházejí tendry na další Vánoce, někdo řeší vánoční výzdobu téměř v lednu,“ vyjmenovává Eva Poláčková s tím, že volněji bude možná až chvíli v únoru a březnu.
Brigádníci hlídají kádě s kapry ve dne v noci. ‚Vánoční‘ ryba podražila, i kvůli letošnímu suchu |
I když pár pokusů o jarní světelnou výzdobu se u nás najde, zdaleka nedosahuje takových rozměrů a obliby jako advent. Podle Poláčkové na to v Čechách nejsme zvyklí, Velikonoce pro nás neznamenají tolik jako třeba pro Italy nebo Bavory. „To pak spíš zůstává v obchodních centrech celoroční tematizovaná výzdoba,“ doplňuje jednatelka. Svátek všech zamilovaných 14. únor by pro ně sice byl hezkou příležitostí, jeho nevýhodou je, že trvá pouhý den.
Rozpočet hlídá manžel
Zatímco Eva Poláčková vystudovala bohemistiku a dlouhé roky vyučovala češtinu na gymnáziu, její manžel Vítězslav se věnoval firmě zabývající se výstavnictvím. Už si nevybaví, koho a proč tenkrát napadlo, že by do Čech mohli dovážet osvětlení z Francie, každopádně mezi lety 1997 a 1998 byl položen základ rodinnému podnikání s názvem Bon Jour Illumination.
O osm let později firma na popud tehdy sedmnáctiletého syna Vítězslava rozjíždí první e-shop s elektronických osvětlením. „Dokonce jsme v tom sortimentu měli jeden rok vyšší obrat než Hornbach,“ připomíná Poláčková. Do té doby se také datují počátky LED osvětlení, které dodnes z branže prakticky vytlačilo klasické žárovky. Jako poněkud paradoxní trend tak v současnosti působí světýlka obvyklého hruškovitého tvaru, ale opatřené LED technologií.
Záhy se ukázalo, že není dlouhodobě udržitelné být pouze zástupcem jiné společnosti. „A tak syn přišel s myšlenkou, že je potřeba se osamostatnit a mít výrobu vlastní,“ říká Eva Poláčková. Načež se vypravil do Číny najít producenta svého. Poláčková si pochvaluje, že spolu chovají velmi dobré vztahy dodnes. „Jakmile tady získáte důvěru, většinou je trvalá. Špatné zkušenosti se nám vyhnuly,“ dodává.
V Číně si podle ní světelné systémy nechávají zpracovat všichni velcí hráči, ať už se jedná o konkurenty z Rakouska, nebo Francie. V oblasti elektroniky je to ekonomicky nejsmysluplnější. Z nich pak v dílně v Novém Strašecí Bon Jour Illumination tvoří vlastní dvou- nebo trojrozměrné dekorace pod značkou DecoLED.
VELKÝ PŘEHLED: Podívejte se, kde nakoupíte na Štědrý den, i během vánočních svátků |
Stejně tak byla nutná specializace. Od klasického osvětlení se firma přiklonila k vánočním a slavnostním dekoracím. Její charakteristikou a pýchou jsou 3D světelné dekorace a ty v nadživotní velikosti – jako je třeba osmimetrový jelen ve Vánočním dvoře.
Ten Poláčkovi otevřeli v Dobrovízi asi deset minut jízdy od Hostivice ve středních Čechách před pěti lety. „Sháněli jsme vlastní prostory, do té doby jsme byli vždy v pronájmu. Nakonec jsme se se synem shodli na tomto místě. I když původně byl dvůr v hrozném stavu, cítili jsme z něj atmosféru,“ vypráví jednatelka. Dnes platí za sídlo firmy, jakýsi showroom s prodejnou, ale i místo k setkávání. Eva Poláčková tu s nadšením pořádá divadelní hry i koncerty.
Spolu s koupí statku opustila své povolání učitelky a naplno se připojila k rodinné firmě. Stejně jako syn Vítězslav. „S firmou žil od střední školy, ve volných chvílích se angažoval, až jsem měla trochu strach, aby odmaturoval,“ směje se Poláčková. Rodinné soužití podle ní funguje i navzdory odlišným názorům a víru v moderní média. „Syn má někdy tendenci dobýt svět, což je přirozené mládí, já chci raději pořádně zajistit věci tady a teď. Abychom jako Ikaros nespadli dřív, než je nezbytně nutné. To nás možná někdy malinko odlišuje, ale v zásadě se shodneme,“ popisuje.
Vítězslav Poláček mladší se stará o e-shop dodnes, k tomu se věnuje mediálnímu marketingu a do Číny létá zajišťovat výrobu a logistiku. Je nasnadě, že firmu jednou převezme. Jeho matka se zabývá provozem a kulturou Vánočního dvora a tradičním obchodem. Komunikuje s obcemi, městy a obchodními centry a spolu s designéry se pro ně snaží najít patřičnou koncepci slavnostní světelné dekorace. A otec? „Manželovou doménou je ekonomika. Zároveň nás drží při zemi a dohlíží, abychom měli vyrovnaný rozpočet. Syn je totiž takový střelec a já zase beran,“ přiznává Eva Poláčková s tím, že loni dosáhl obrat firmy 45 milionů korun. Také letos počítá s nárůstem. „Od roku 2013 se obrat každý rok zdvoj- až trojnásobil. Ne vždy s tím samozřejmě roste také zisk, protože čím máte větší společnost, máte i více nákladů, na které ani nedohlédnete. S tím se teď trochu potýkáme,“ dodává jednatelka.
Stejně tak ji poněkud trápí schizofrenie značky, kdy pokaždé vystupují pod jiným označením. DecoLED sice evokuje představu dekorací a LED osvětlení, jenže název Bon Jour Ilumination je zaběhlý už dvacet let. Milovnici českého jazyka by přišel nejpatřičnější Vánoční dvůr. „Zkoušeli jsme o tom i doma hlasovat, ale zatím zůstáváme u této trojkolejnosti. Když jsme chtěli název změnit, narazili jsme na podepsané kontrakty,“ uvádí Poláčková.
Návrat k teple bílé
Přestože i v osvětlení a vánoční výzdobě fungují trendy, Eva Poláčková o sobě říká, že je konzervativní. „Podle mě mají Vánoce svým poselstvím jasný charakter. Měla by tam patřit něha, vlídnost a teplo, čehož některými barevnými kombinacemi nebo trendy nedocílíte,“ nastiňuje. Má ráda jednoduchost, střídmost, přirozenost, hravost a vtip. Teplou bílou nebo tradiční spojení zelené s červenou.
Dekorace pro lyrično
Důležité je, aby světlo prostředí zateplilo a vytvořilo příjemný objem. Vadí jí manýrismus a ozdoba, která je ozdobou jen pro ozdobu. Proto se často v dekorování snaží rozehrát vlídný příběh.
Například centrem Černý Most o letošních Vánocích provází Louskáček. Obchodní centrum Letňany zase vypráví pohádku o ježkovi, který z rozkrojeného jablka vyndá hvězdičku a zavěsí ji na stromek. Z nákupních středisek je každoročně poptávána jedinečnost, a tak pro příští Vánoce bude muset Eva Poláčková přijít zase s něčím novým.
Obce a města, která letos svítí pod taktovkou Bon Jour Illumination, byste našli napříč celým Českem. Stálicí je třeba Praha, Špindlerův Mlýn, Mariánské Lázně či Ústí nad Labem, Poláčková vyzdvihuje pohádkový Jičín nebo vánoční trhy s ústředním stromem v jihomoravské metropoli. Na rozzáření brněnského jehličnanu padlo pětadvacet tisíc LED diod. Pro představu: na průměrný slušně ozdobený vánočný stromek běžně stačí světýlek pětina.
Jednu dobu byl hojně poptáván efekt padajícího sněhu, předloni a loni platily za hit kašny s tekoucím světlem. Lidé se u nich rádi fotili. Zákazníci se různí – někdo vyžaduje dynamické osvětlení, někdo nesnese, aby mu cokoliv na výzdobě blikalo. V začátcích LED diod jasně vítězila modrá barva, dnes už se od ní upouští. „Většina zahrad svítila modře. Lidé měli dojem, že tím demonstrují, že mají LED osvětlení – ledové,“ vysvětluje Poláčková, která je rovněž členkou společnosti, která se zabývá rozvojem veřejného osvětlení. Modré světlo a škodlivost světelného znečistění je velké téma. „Jenže na jedné straně se přemýšlí, jak eliminovat dopady ve veřejném prostoru, na druhé telefony a počítače používáme v soukromí takřka nepřetržitě,“ namítá.
Hnutí Me Too proti vánoční klasice. Oblíbená americká píseň prý evokuje znásilnění |
Dekorace Bon Jour Illumination lze pořídit v e-shopu firmy nebo ve Vánočním dvoře. Do jiných sítí nebo řetězců firma nedodává. Míní, že lidé touží po originalitě a kvalita výrobků odpovídá specializované prodejně. „Češi nástroje e-shopu využívají rádi. Je poměrně zajímavé, že třeba více než v Německu,“ dodává Eva Poláčková. Společnost má pobočky na Slovensku a v Německu, letos otevřela jednu v Maďarsku a pomýšlí na Itálii a další země. Zatím tu ale funguje pouze jako dodavatel skrz e-shop, vlastní instalace velkých dekorací podobně jako v Česku zůstávají během na dlouhou trať.
Když Eva Poláčková opouštěla učitelování, mnozí ji od tvrdého obchodního světa zrazovali. Přitom si jen přála přinášet lidem radost. Dnes může říct, že se jí její vize daří naplňovat. „Přála bych si, aby naše dekorace nadále kultivovaly prostor, aby si lidé dokázali místo kolem sebe zvelebit a aby jim to přinášelo štěstí. Nikdy jsem nechtěla obchod jen pro obchod,“ popisuje jednatelka firmy. „A také bych si přála, abychom nikdy neopustili cestu poezie a pořád měli nějaké nápady a nebyla to jen účelová výzdoba. Byla bych ráda, aby s sebou naše dekorace přinášely lyrično, jakýsi stav ducha, na který dnes lidé skoro zapomínají. To je to, co jsem měla vždy ráda, jen to teď šířím jinými prostředky,“ uzavírá.