„Určitě je to důležitý impulz a velká motivace k obnově vozového parku,“ řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Zákon už nebude rozlišovat kamiony jen podle zastaralé ekologické normy Euro 3, ale přímo podle věku.
Majitelé kamionů do tří let stáří mají od příštího roku na silniční dani ušetřit 48 procent a levnější bude i provoz aut mezi čtyřmi a šesti roky, konkrétně o 40 procent. Za vozidla registrovaná před koncem roku 1989 se naopak k dani připočítá dalších 25 procent.
Zákon chce dotlačit firmy k investicím do nových technologií. |
Dopravci proto do zákona zapracovali pozměňovací návrh, který zavádí zvýhodnění i pro vozidla mezi sedmi a devíti lety o 25 procent. Zároveň prosadili, aby se sleva na dani počítala už od počátku letošního roku místo navrhovaného data 1. 1. 2009, kdy má norma začít platit.
U soukromých subjektů musí jít zájem o ekologii ruku v ruce
Podle výrobců je zákon nejlepším způsobem, jak firmy k nákupu nových aut motivovat. „U soukromých subjektů musí jít zájem o ekologii ruku v ruce s ekonomickými výhodami pro ty, kdo se rozhodli investovat navíc i do ekologie. Základním a určujícím kritériem je samozřejmě legislativa,“ uvedl Aleš Konrád, ředitel zastoupení značky Iveco.
Objem kamionové dopravy vzhledem k rozvoji světového obchodu strmě roste. Továrny velkých automobilek jsou plně vytížené a dokážou pokrýt zájem o nákladní vozy často jen s mnohaměsíčním zpožděním. Evropská unie se proto alespoň snaží podpořit zájem o co nejekolgičtější vozy a navzdory stoupajícímu trendu do roku 2020 snížit množství emisí o pětinu.