"Platy manažerů v ČD považuji vzhledem k výsledkům firmy za nadstandardní, stejně jako celý motivační systém včetně vysokého odstupného," řekl HN ministr Pavel Dobeš. Dráhy jsou totiž dlouhodobě ztrátové. Dříve prodělávaly miliardy korun, loni ztráta činila podle mezinárodních účetních standardů 940 milionů korun, podle českého účetnictví byly dráhy v mírném zisku.
ČTĚTE TAKÉ: |
Prověřit a zlepšit manažerské smlouvy ve státních firmách měla ministerstva do letošního října. Ukládá jim to vládní usnesení z února loňského roku. Ministerstvo financí, jež má správu státních aktiv na starosti, však požádalo o odklad termínu. Kvůli analýze aktuálního stavu v ČD založil ministr Dobeš skupinu, která má nastavit správné podmínky v odměňovaní managementu.
Podle E15 dráhy také chystají centralizaci mzdových účtáren roztroušených po celé republice. V následujících měsících opustí praxi, podle níž platy nejvyššího vedení plynou přes účetní a poradenskou firmu Kodap z Liberce. Potvrdil to mluvčí drah Radek Joklík.
Odklonění" mzdových toků přes libereckou firmu Kodap přišlo na dráhu s nástupem Žaludy. Podle zdrojů deníku to zařídil jeho tehdejší vlivný tajemník Jan Veverka, který z Liberce pochází. Zatímco podle odboráře Jaromíra Duška bylo důvodem zastření skutečných manažerských platů a odměn, dráhy to oficiálně vysvětlují jako "test outsourcingu této agendy".
24 platů na rozloučenou
Joklík doplnil, že další vrcholoví manažeři ČD berou měsíčně od 200 do 400 tisíc korun. Mají také řadu dalších benefitů, například nárok na odstupné ve výši až 24 měsíčních platů či vysoké životní a penzijní pojistky.
Podle manažerských smluv má dostat podobně jako další bývalí manažeři ČD odstupné ve výši 24 platů například Milan Matzenauer, kterého nedávno z pozice člena představenstva ČD odvolala dozorčí rada dopravce, skončil i jako náměstek pro správu majetku.