Pawel Małecki s ženou Magdalenou se rozhodli splnit si jeden velký sen: procestovat celý svět. Prodali dům, auta a vše, co měli a vrhli se na stavbu domova na kolech. Pawel není žádný nomád-začátečník. Už dříve cestoval s upraveným ivecem, ale tentokrát potřeboval jiný dopravní prostředek.
„Spočítali jsme si, kolik let nám zbývá do „konce“ života v závislosti na počtu zemí a kontinentů, které chceme navštívit a procestovat. A rozhodli jsme se postavit obytný nákladní vůz,“ vysvětluje Pawel.
World by our homeCesty rodiny Małecki můžete sledovat na Facebooku ZDE. Jejich videa najdete na youtube kanále. |
Tady do hry vstupuje Jiří Hanulík. „Pravidelně hledám na internetu zajímavé příběhy, inspiraci, nové kontakty. V tomto případě to bylo naopak. Tento příběh si našel mě.
Když se Pawel rozhodoval, jaký vůz koupit pro splnění snu, narazil na videa z produkce Sejfer, která mu zodpověděla řadu otázek ohledně kvality, odolnosti a spolehlivosti vozů značky Tatra,“ popisuje Hanulík. „Dva roky jsme poté byli v kontaktu, než Pawel konečně zavolal a radostně oznámil, že je připraven svůj „DŮM“ otestovat na kurzu bezpečné jízdy a v terénu,“ dodává.
Tak se bílá tatrovka ocitla v Centrum bezpečné jízdy LIBROS Ostrava, kde absolvoval kurz bezpečné jízdy a výcvik na technicko-terénním polygonu včetně školené ve smyku. Mimochodem, zařízení využívají třeba hasiči nebo vojenští šoféři.
Obytná tatra, kterou Pawel Małecki s ženou Magdalenou postavili, skrývá zajímavé technické řešení. Nástavba je vysunovací. Když vůz stojí, je to vlastně „dvoupatrák“. Z horního patra pak vedou dveře na plošinu umístěnou nad řidičskou kabinou.
Nomádi s náklaďáky |
Náklaďák v konfiguraci 6x6 skrývá klasickou tatrováckou koncepci podvozku, se kterou přišel konstruktér Hans Ledwinka už před sto lety. Na přání majitele chassis v továrně osadili vodou chlazeným motorem Paccard s poloautomatickou převodovkou ZF (o tatrovkách jako skládačkách si více můžete přečíst ZDE)
„Nejen odborníci vědí, že Ledwinkovo řešení s centrální nosnou rourou je pro instalaci nástaveb výhodné. Nosná roura podvozku společně s nezávisle zavěšenými polonápravami totiž zamezuje namáhání nástaveb v krutu i ohybu při jízdě v těžkém terénu,“ vysvětluje Andrej Čírtek, mluvčí Tatra Trucks.