Pátek 3. února 2023, svátek má Blažej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

NOMÁDI: Obytná Tatra Phoenix trénovala v Česku na polygonu. Má „dvoupatrovou“ nástavbu

Nomádi

  12:37
Polská rodina si pro stavbu obytného vozu na cestu kolem světa vybrala podvozek z Kopřivnice. Před pár dny se Tatra Phoenix s obytnou nástavbou objevila na polygonu v Ostravě-Přívoze, aby si její šofér osahal možnosti tatrovky v extrémních situacích.

Pawel Małecki s ženou Magdalenou se rozhodli splnit si jeden velký sen: procestovat celý svět. Prodali dům, auta a vše, co měli a vrhli se na stavbu domova na kolech. Pawel není žádný nomád-začátečník. Už dříve cestoval s upraveným ivecem, ale tentokrát potřeboval jiný dopravní prostředek.

„Spočítali jsme si, kolik let nám zbývá do „konce“ života v závislosti na počtu zemí a kontinentů, které chceme navštívit a procestovat. A rozhodli jsme se postavit obytný nákladní vůz,“ vysvětluje Pawel.

World by our home

Cesty rodiny Małecki můžete sledovat na Facebooku ZDE. Jejich videa najdete na youtube kanále.

Tady do hry vstupuje Jiří Hanulík. „Pravidelně hledám na internetu zajímavé příběhy, inspiraci, nové kontakty. V tomto případě to bylo naopak. Tento příběh si našel mě.

Když se Pawel rozhodoval, jaký vůz koupit pro splnění snu, narazil na videa z produkce Sejfer, která mu zodpověděla řadu otázek ohledně kvality, odolnosti a spolehlivosti vozů značky Tatra,“ popisuje Hanulík. „Dva roky jsme poté byli v kontaktu, než Pawel konečně zavolal a radostně oznámil, že je připraven svůj „DŮM“ otestovat na kurzu bezpečné jízdy a v terénu,“ dodává.

Tak se bílá tatrovka ocitla v Centrum bezpečné jízdy LIBROS Ostrava, kde absolvoval kurz bezpečné jízdy a výcvik na technicko-terénním polygonu včetně školené ve smyku. Mimochodem, zařízení využívají třeba hasiči nebo vojenští šoféři.

Obytná tatra, kterou Pawel Małecki s ženou Magdalenou postavili, skrývá zajímavé technické řešení. Nástavba je vysunovací. Když vůz stojí, je to vlastně „dvoupatrák“. Z horního patra pak vedou dveře na plošinu umístěnou nad řidičskou kabinou.

Nomádi s náklaďáky

Náklaďák v konfiguraci 6x6 skrývá klasickou tatrováckou koncepci podvozku, se kterou přišel konstruktér Hans Ledwinka už před sto lety. Na přání majitele chassis v továrně osadili vodou chlazeným motorem Paccard s poloautomatickou převodovkou ZF (o tatrovkách jako skládačkách si více můžete přečíst ZDE)

„Nejen odborníci vědí, že Ledwinkovo řešení s centrální nosnou rourou je pro instalaci nástaveb výhodné. Nosná roura podvozku společně s nezávisle zavěšenými polonápravami totiž zamezuje namáhání nástaveb v krutu i ohybu při jízdě v těžkém terénu,“ vysvětluje Andrej Čírtek, mluvčí Tatra Trucks.

Právě čtete

      Mohlo by vás zajímat