19. září 2017 11:52 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Chameleoni v jídle. Chuti, které předstírají, že jsou něčím jiným

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Čerstvá šťáva (ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerstvá šťáva (ilustrační snímek) | foto: Shutterstock

LONDÝN Pokud člověk pije mangový džus, nemůže se nikdo divit, když si bude myslet, že hlavní ingrediencí nápoje je mango. Ovšem často to není pravda, protože potravinové náhražky, které se tváří jako něco docela jiného, jsou překvapivě časté, napsal zpravodajský server BBC News.

Ve světě, kde moderní chemie umožnila, aby prakticky cokoli bylo ochuceno nebo obarveno jako v podstatě cokoli jiného, lze narazit na dost překvapivé náhražky. Kupříkladu šťáva z fialové mrkve. Dá se s poměrně velkou jistotou předpokládat, že valná většina lidí nemá o existenci fialové mrkve ani ponětí, natož aby s ní měla nějakou zkušenost v kuchyni.

Ale fialová mrkev, jejíž barva pochází z obsaženého flavonoidu antokyanu, má nevšední vlastnosti. Antokyany se vyskytují v borůvkách, černé rýži, a dokonce i v některých podzimních listech. Fungují jako antioxidanty, a díky tomu se staly miláčkem průmyslového odvětví produkujícího takzvané superpotraviny.

Ale tato sytá barva má další výhodu - antokyany z různých rostlinných zdrojů včetně fialových mrkví jsou v Evropské unii schválené k použití jako potravinové barvivo.

Podle jejich původu a specifickému chemickému složení mohou antokyany obarvit jídlo na červeno, modro nebo fialovo. A toto přírodní barvivo může být použito v potravinách, jejichž původ by nikoho nenapadlo spojovat s mrkví jako zdrojem barevných molekul.

Vědci například experimentovali s jogurtem obarveným extraktem z fialové mrkve, zkoušeli dokonce i fialové kukuřičné klasy a zjistili, že extrakt z fialové mrkve dodá také mléku přitažlivou, výraznou barvu.

Další oblíbenou záměnu zaregistrovali možná zákazníci již sami. U džusů a šťáv z exotického ovoce se při bližším prozkoumání etiket zhusta ukáže, že se jedná převážně o jablečnou nebo hroznovou šťávu.

Skupina na ochranu práv spotřebitelů The Which? v roce 2012 napsala, že mangovo-mučenkové smoothie obchodního řetězce Tesco obsahuje 47 procent jablečné šťávy, 23 procent mangového pyré a čtyři procenta pyré z mučenky. Levné druhy šťáv, jako je právě jablečná či hroznová, jsou ideálním nosičem podstatně dražších příchutí.

V současnosti je povinností výrobců uvádět na etiketách potravin jejich složky v pořadí odpovídajícím obsaženému množství. A i když v nápojích s příchutí liči, mučenky, manga či dalších druhů exotického ovoce může být dál podstatné množství jablečné šťávy, musí to jasně naznačovat jejich název - tedy místo mangového džusu jablečno-mangový džus.

Naopak slupky mučenky, které se běžně nejí, se testovaly jako způsob, jak dodat do jogurtů víc vlákniny, aby je pak bylo možné označit jako probiotické. V tomto případě se naopak exotická složka maskuje pod obyčejnějším označením, protože „vláknina“ zní lépe než slupky z mučenky.

Takže až si příště dopřejete jogurt s vysokým obsahem vlákniny, napijete se mangového džusu, anebo třeba jednoho dne i výrazně fialového mléka, všimněte si chameleonů vtělených do vašeho jídla. Můžete si je oblíbit, nebo se jim snažit vyhýbat, ale nejde neobdivovat vynalézavost těchto náhražek.

  • 0Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!