130 let

Carrefour se vzdal a utíká z Ruska

Česko

Jenom čtyři měsíce trval pokus francouzského řetězce Carrefour o expanzi na ruském trhu. Otevřel dvě prodejny a rozhodl se zemi opustit.

PAŘÍŽ/MOSKVA Druhý největší maloobchodní řetězec na světě a jednička na evropském trhu francouzský Carrefour SA ohlásil svůj odchod z Ruska. Stalo se tak pouhé čtyři měsíce poté, co zde s velkou slávou otevřel svůj první obchod. Své stažení zdůvodňuje neschopností dosáhnout vedoucího postavení v zemi, která byla kdysi jedním z nejrychleji se rozvíjejících evropských trhů pro koncové zákazníky.

Ve svém prohlášení francouzská společnost ve čtvrtek uvedla, že v Rusku vidí malý růst a nedostatečné příležitosti k akvizicím v krátkodobém a střednědobém horizontu, což jí znemožňuje stát se vůdčí silou na trhu. Mluvčí společnosti přitom odmítla sdělit finanční podrobnosti svého chystaného odchodu.

Pouze dodala, že se firma v současnosti nehodlá stáhnout z některého z dalších rozvíjejících se trhů. Již minulý týden Carrefour popřel zprávu francouzského deníku Le Monde, podle které akcionáři tlačí na odchod z rozvíjejících se trhů, jako je Latinská Amerika.

Společnost rovněž uvedla, že její celosvětové tržby ve třetím čtvrtletí klesly o 2,9 procenta na 24 miliard eur (zhruba 620 miliard korun). Tržby tak mírně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří je podle průzkumu agentury Reuters odhadovali na 24,3 miliardy eur. „Prostor skupiny k manévrování je menší a menší,“ řekl Nicolas Champ, analytik společnosti Oddo Securities.

Carrefour již v červnu představil plán úspor, v jehož rámci hodlá do roku 2012 snížit provozní náklady o 4,5 miliardy eur. Společnost také hodlá celosvětově investovat 600 milionů eur do reklamy a zvýšení podílu na trhu.

S Ruskem, kam na rozdíl od svých konkurentů přišel Carrefour poměrně pozdě, měla francouzská firma velké plány. V červnu, když Carrefour otevíral svůj první hypermarket v Moskvě, představitelé firmy nešetřili optimismem a uváděli, že Rusko má navzdory těžkým škodám, které tamnímu trhu způsobila současná hospodářská krize, dlouhodobý potenciál.

Po moskevském hypermarketu za osm milionů dolarů v září následoval další v Krasnodaru. V prosinci měl být otevřen minihypermarket v Lipetsku, asi 500 kilometrů jižně od Moskvy. Carrefour byl také označován za možného kupce ruské maloobchodní sítě Seventh Continent.

Firma expanduje v Turecku Zatímco v Rusku Carrefour končí, trhem, kde naopak výrazně posiluje, je Turecko. Od začátku roku zde otevřel již tři hypermarkety, 39 supermarketů a také 74 diskontů Hard Discount. Další hypermarket má Carrefour v plánu otevřít 21. října ve městě Erzurum.

Minulý týden firma oznámila, že v příštím roce plánuje v zemi otevřít dalších sto hypermarketů a supermarketů a sto obchodů Hard Discount, „V Turecku je teď období vysokých investic a silného růstu,“ citovala agentura Reuters představitele řetězce.

„Turecko je pro Carrefour opravdovou příležitostí na rozvíjejících se trzích,“ komentoval rozhodnutí analytik finanční společnosti Sanford C. Bernstein Christopher Hogbin. Společnost Carrefour působila od roku 1998 i na českém trhu. V říjnu 2005 se však rozhodla stáhnout a svůj odchod zdůvodnila tím, že se jí nepodařilo dostat se mezi první tři řetězce na trhu. V roce 2004 byl Carrefour až osmý s tržbami 11 miliard korun.

Jedenáct českých hypermarketů prodal Carrefour britskému Tescu. Ve stejné době oznámil Carrefour i svůj odchod ze Slovenska. Čtyři tamní hypermarkety chtěl prodat také Tescu, ale chystaný obchod narazil u antimonopolního úřadu. V roce 2007 prodal Carrefour své slovenské hypermarkety konsorciu firem ECM Group N. V. a I. C. S., a. s., které je provozují jako franšízy pod značkou Carrefour.

***

Carrefour group

Založení společnosti 1959 Počet zaměstnanců 495 tisíc

Působí ve

35 zemích

Carrefour je jedničkou na evropském trhu a dvojkou na trhu světovém. Sídlí v Levallois-Perret ve Francii. Hospodářské výsledky (2008): tržby: 86,97 miliardy eur provozní zisk: 2,776 miliardy eur čistý zisk: 1,256 miliardy eur Carrefour v ČR Firma působila na českém trhu v letech 1998 až 2005. Nebyla ale spokojena se svým postavením na trhu (patřilo jí až osmé místo) a svých jedenáct hypermarketů prodala řetězci Tesco. Carrefour na Slovensku Firma se v roce 2005 snažila prodat řetězci Tesco také své prodejny na Slovensku. Obchod ale zmařil antimonopolní úřad. Hypermarkety nakonec v roce 2007 koupilo konsorcium českých firem ECM Group N. V. a I. C. S., a. s., které je provozují formou franšízy pod značkou Carrefour.

Autor: