130 let

Chaos se suchou slámou

Česko

Multi-kulti bojovnice M. I. A. zanechala na nové nahrávce zvukových experimentů a vrací se s ostrým jazykem, ale prázdnými sděleními.

Pokud se jednou raperka M. I. A. dostane do slovníků, čtenáři se nejspíš dozvědí – srílanská hiphoperka s britským občanstvím na jméno Maya Arulpragasam, milovaná všemi pracovníky neziskových organizací pro svůj osud válečného dítěte, přehlížená alternativními hiphopery jako mainstreamová Madonna, kritizovaná za svou podporu Tamilských tygrů.

Název její nejnovější kompilace Vicky Leekx, která vyšla na internetu zdarma jako novoroční dárek, reaguje na krizi americké diplomacie z minulého podzimu, ale taky na největší krizi důvěryhodnosti M. I. A za její kariéru.

Pokud její první dvě alba Arular (2005) a Kala (2007) byla celosvětovými hity, poslední deska s názvem /\/\/\Y/ (2010) rozdělila její příznivce ostrou břitvou – tolik noisového nánosu a punkové špíny ocenil jen málokdo a skladby znějící jako nedodělané demonahrávky se spoustou agresivních politických výkřiků nechaly většinu fanoušků na rozpacích a kritiky s palcem jasně otočeným dolů.

Image sexy multi-kulti bojovnice dostala v té době také zásadní trhlinu kvůli rozsáhlému rozhovoru v New York Times. Autorka článku ji ukázala jako zhýčkanou princeznu, která krmí média aktivistickými pohádkami o své osobě a šíří nebezpečně zjednodušené politické názory, na což M. I. A. dětinsky zareagovala zveřejněním čísla autorky článku na Twitteru.

Po tom všem působí nový mixtape jako omluva a vrací M. I. A. jejím fanouškům v podobě, na kterou si zvykly – s ostrým jazykem, ale srozumitelnou a user-friendly. Producenti jako Switch, Rusko, Blaqstarr a její expřítel Diplo si opět pohrávají se všemi horkými tanečními trendy od eurodiska po dubstep a zároveň těží ze zvuku třetího světa, který M. I. A. stále dělá dobrou službu – jihoamerická shake-ass rytmika, lo-fibeaty brazilských favel, afrického kuduro se v rukou producentů mění v chaos v luxusních rukavičkách.

Texty navíc nejsou víc než povrchními, lehce zapamatovatelnými slogany – skandování provokativních hesel jako WikiLeaks nejde dál než k odrbaným pravdám, že za jedny naše boty by se uživila celá vesnice (za moje určitě ne, ale za její určitě ano) a k tomu se pouští do zarážející osobní invektivy vůči americké hvězdičce Mashe. Na tomhle albu jako by se poprvé obracely zbraně M. I. A. proti ní – texty jako „you can have my money, but you can’t have me“ a spousta dalších zní jako vtipný protimluv ve chvíli, kdy se Maye na prstě třpytí zásnubní diamant, povila dědice světoznámé likérové společnosti Bronfman liquor, sídlí v luxusním domě v honosné čtvrti v Los Angeles a jejím tchánem je předseda Warner Music.

Ať už si o příběhu, jak chudá exotická rebelka ke štěstí přišla, myslíme cokoliv, nic to nemění na tom, že nový mixtape Wiki Leekx přes snahu obnovit bojovnickou svatozář M. I. A. působí kromě dvou skladeb jako mlácení prázdné slámy, jejíž barvu už dobře známe. Možná by prospělo víc, kdyby M. I. A. zveřejnila, kolik dostal brazilský autor Deize za hudební podklad, který vysamplovala spolu s Diplem do hitu Bucky Done Gun. Třeba by pak taky měl na nový boty.

M. I. A.: Vicky Leekx

http://vickileekx.com

Autorka je hudební publicistka

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás