130 let

Do ulic se vrátí tramvaje

Česko

Rekonstrukce v centru Olomouce přinesla spory o pěší zónu i podobu dlažby

OLOMOUC Po půl roce centrem Olomouce znovu projedou tramvaje. A poprvé dokonce nízkopodlažní, které dosud mohly mít na historické a desítky let neopravované trati problémy.

Ve městě v sobotu skončí nejrozsáhlejší dopravní výluka, která zasáhla frekventovanou trať v Denisově a Pekařské ulici. Za půl roku dělníci vyměnili inženýrské sítě, koleje a ulice znovu vydláždili. „Opravy si vyžádaly zhruba 105 milionů korun,“ řekl náměstek primátora Martin Major.

Zatímco tramvaje se do ulic vrátí v sobotu, zásobovací auta tam budou moci vjíždět až od poloviny září. A navíc omezeně. Vedení radnice před nedávnem rozhodlo, že v Pekařské a Denisově ulici vznikne pěší zóna.

Některým živnostníkům, kteří tam podnikají, se to nelíbí a tvrdí, že pěší zóna zkomplikuje zásobování jejich provozoven. Major ale tvrdí, že se radní snažili respektovat názory podnikatelů, ale i běžných obyvatel města, policie a dalších odborníků. Podle něj bude v obou ulicích režim pěší zóny, auta pro zásobování do nich ale budou moci vjíždět po celý den. Budou však mít vyhrazená místa a vyložení zboží musí zvládnout za čtvrt hodiny.

Přípravy opravy ulic v centru Olomouce trvaly sedm let. Radnice musela mimo jiné přesvědčovat majitele některých domů, kteří nesouhlasili se zavěšením trolejového vedení na fasády staveb a se zápisem věcného břemene do katastru nemovitostí. Stavbu kritizovali také památkáři. radnice podle nich nechala odstranit z vozovky staré dlažební kostky a nahradila je pouze novou dlažbou. Nakonec se jim podařilo do projektu prosadit pouze zachování dlažby u schodiště s kandelábrem na nároží Ztracené a Denisovy ulice. Ostatní desítky let staré dlažební kostky z povrchu opravovaných ulic zmizely.

Podle náměstka primátora Martina Majora však toto řešení mimo jiné umožní více tlumit nárazy z tramvajové dopravy a jejich vliv na historickou zástavbu na obou ulicích. „Pod novou dlažbou je třícentimetrová gumová vrstva, která filtruje vibrace od projíždějících tramvají. Takže to staré zástavbě jen prospěje. Pokud se týká odstranění původní dlažby, nežijeme ve skanzenu a je třeba reagovat na požadavky reálného času,“ řekl Major. Původní dlažební kostky ale město neprodá, jak to dělaly mnohé moravské radnice na začátku devadesátých let. Využije je při rekonstrukci Dolního náměstí nebo přilehlých ulic. Zatím se o starou dlažbu postarají technické služby.

Tramvajová trať, která Denisovou a Pekařskou ulicí vede, je podle odborníků zřejmě nejdéle neopravovanou tratí v zemi. „Od roku 1899 tam k žádné rekonstrukci nedošlo,“ řekla při zahájení oprav mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Magdalena Kopřivová. Opravy se dotkly pěti ze šesti tramvajových linek, dopravní podnik je nahradil na části tratě, vedoucí od hlavního vlakového nádraží do historického centra, autobusy. Ne všechny linky se však vrátí zpět: Olomoučtí radní rozhodli, že po dokončení oprav již linku číslo 5 nebudou obnovovat.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: