130 let

Doplňky stravy – reklama je problém

Česko

PRAHA Pravidla pro reklamu na doplňky stravy nejsou u nás úplně jasná. Shodli se na tom účastníci včerejší panelové diskuse nazvané Doplňky stravy v reklamě, v níž zasedli mimo jiné členové České asociace pro speciální potraviny, výrobci potravinových doplňků, zástupci Parlamentu ČR a státních regulačních orgánů (mj. Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Rady České televize) i samoregulačních institucí (Rady pro reklamu).

Podle Martiny Šotkové, ředitelky analytického odboru vysílací rady, je nejčastějším prohřeškem reklam na doplňky stravy to, že se tváří jako léky. „Při hodnocení reklamy vždy přihlížíme k celkovému vyznění. Pokud se výrobek tváří jako lék, doporučuje jej lékař nebo je odkaz na nákup v lékárně, bývá reklama shledána závadnou,“ řekla k rozhodování RRTV Martina Šotková. „Správní řízení se ale většinou týkají stovky nejprodávanějších výrobků. Reklamy na výrobky s bezvýznamným tržním podílem si často nikdo nevšímá, ačkoli porušuje pravidla mnohem závažněji,“ reagoval ředitel asociace pro speciální potraviny Bohumil Hlavatý.

Přesnější pravidla by měla stanovit nová evropská legislativa, jejíž součástí bude seznam takzvaných povolených zdravotních tvrzení. Místopředsedkyně parlamentní komise pro sdělovací prostředky Ivana Levá (KSČM) také uvedla, že bude iniciovat vznik pracovní skupiny, která vytvoří všeobecně uznávaný výklad zákona v podobě prováděcí vyhlášky. „Zejména krajské živnostenské úřady by jednotný výklad uvítaly,“ dodala Levá.

Autor: