130 let

Dráhy chystají vlaky na plyn

Česko

OSTRAVA Na vybraných železničních tratích by se mohly objevit vlaky tažené lokomotivami poháněnými stlačeným zemním plynem. Oproti naftovým kolegyním produkují méně emisí a jsou také tišší.

Prototyp CNG lokomotivy už vyvinula ostravská společnost Vítkovice ve spolupráci s železničáři. Přestavěli lokomotivu řady 703, známou pod přezdívkou Prasátko, která ale může sloužit hlavně pro lehký posun. Během jednoho roku chtějí společně s Českými drahami vytvořit výkonnější CNG lokomotivu, kterou by mohl dopravce po úspěšném zkušebním provozu nasadit na regionální tratě. Prototyp CNG lokomotivy s dvojnásobným výkonem 500 kilowattů chtějí tvůrci vyvinout úpravou motorové lokomotivy řady 714, kterou jim daly dráhy k dispozici. Železniční fandové někdy tomuto stroji podle jeho barevnosti a struktury přezdívají Velké Lego. „Po úspěšné rekonstrukci a ověření ve zkušebním provozu lze uvažovat o rekonstrukcích dalších lokomotiv a náhradě stávajících lokomotiv řady 714 na regionálních výkonech,“ řekla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Současnou lokomotivu ve Vítkovicích vyvíjeli přibližně rok. Vítkovice jsou přitom známým propagátorem dopravních prostředků na zemní plyn; jedna z firem začleněných do holdingu vyrábí tlakové lahve.

Svůj železniční výrobek samotná firma využívá k posunu. „Lokomotiva má prokazatelně nižší množství emisí ve výfukových plynech proti naftovým motorům. Při měření hluku se prokázalo jeho snížení až o 13 decibelů při maximálních otáčkách motoru,“ uvedl ředitel společnosti Vítkovice Doprava Jaromír Scelavík s tím, že jízdy potvrdily snížení nákladů na pohonné hmoty o třicet až čtyřicet procent. Právě snížení nákladů a ekologický provoz očekávají ČD také u druhého, výkonnějšího prototypu.

Vítkovický koncern se zemním plynem zabývá dvě desítky let. První plnicí stanici pro své potřeby postavil před šesti lety, letos otevřel v Ostravě první stanici pro veřejnost.

***

PLYN V DOPRAVĚ Na plyn jezdí dokonce i lodě

V Evropě už dávno nejsou motory na zemní plyn jen doménou automobilů. Například v Německu už funguje hned několik vlakových souprav s takovým pohonem - důvodem jsou i zpřísněné normy pro tradiční naftové motory. Plynové vlaky jezdí například v oblasti Uznojem (Usedom) v Německu. V Norsku či v Nizozemsku se lidé mohou svézt také loděmi poháněnými zemním plynem - a jde přitom i o velké trajekty.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: