24. listopadu 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Podejte vysvětlení, žádá falešný odesílatel mailu jménem policie. Ta už případ řeší

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Práce na počítači - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Práce na počítači - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Nevšedním případem, který zneužívá její postavení, se zabývá tuzemská policie. Emailové schránky internetových uživatelů totiž v posledních dnech zaplňují podvodné zprávy tvářící se jako policejní výzva. Emaily, které v předmětu předvolávají adresáty k podání vysvětlení, pouze maskují reklamní sdělení, jenž lidi láká na zprostředkování peněžité půjčky.

Po otevření emailu, který se jeví jako urgentní zpráva od české policie, se uživatelé dozvědí, že se jedná o běžný spam, tedy nevyžádanou poštu, konkrétně pak o nabídku „nejlevnější půjčky v Evropě pro každého“.

Hned v úvodu se přitom odesílatel, jímž je pochybná společnost MS-Finance Kyjov nabízející finanční služby, za prezentování jménem tuzemské policie omlouvá. Odůvodňuje to tím, že obsah emailu je důležitý a cítí potřebu nabídku úvěrů představit široké veřejnosti. Neopomene se přitom ohradit proti známějším konkurentům v této oblasti.

Policie se již od této nekalé praktiky důrazně distancovala a případem se zabývá. „Zatím shromažďujeme informace a zjišťujeme, jak bude jednání kvalifikováno,“ sdělil serveru Lidovky.cz Petr Zámečník, hodonínský policejní mluvčí. Podle něj tak zatím ani nelze předvídat, zdali a jak bude autor potrestán. Skutečnost, že se někdo prezentuje jménem policie, ale označil za zcela výjimečnou záležitost.

Neetické, ale může to fungovat, míní experti

S Markem Chmelou, jenž je ve zprávě uvedený jako kontaktní osoba firmy, se serveru Lidovky.cz nepodařilo spojit. Jeho telefonní číslo je již několik dní nedostupné a na dotazy zaslané emailem do uzávěrky textu nereagoval.

Mail finanční společnosti tvářící se jako zpráva od policie.

Mail finanční společnosti tvářící se jako zpráva od policie.

Marketingoví specialisté se shodují, že postup finanční společnosti je přinejmenším neetický, může ale splnit očekávání, tedy zprostředkovat nabídku co největšímu počtu lidí. „Od policie nedostává běžný člověk zprávy každý den, neví jak vypadají nebo jakou mají formální úpravu,“ míní expert na komunikaci Karel Křivan se slovy, že uživatelé zprávu právě kvůli zmíněné neznalosti pravděpodobně otevřou.

„Tato podoba emailu schovávající se za policii totiž pracuje se strachem a obavami lidí,“ doplňuje jej Vladan Crha, marketingový odborník z PR agentury AMI Communications. Podle jeho slov emailové reklamní sdělení otevře zhruba dvacet procent adresátů, v tomto případě očekává číslo výrazně vyšší.

Křivan tvrdí, že autor svou nabídku adresuje převážně lidem s nižšími příjmy. „V textu útočí na silné hráče na trhu, což může mít ohlas,“ doplňuje. Jestli po grafické stránce chaoticky zpracované sdělení někoho skutečně přesvědčí k pořízení půjčky, si ovšem netroufá odhadovat.

  • 1Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz