OSTRAVA V automobilce Hyundai končí období úsměvů a smělého zvyšování výroby. Krize dolehla už i na její pobočku v Nošovicích. Její viceprezident Kim Keun Sik včera s vážnou tváří přečetl v ostravském hotelu Imperiál prohlášení s jednoznačným poselstvím.
Od tohoto týdne se zde pracuje jen od pondělí do čtvrtka. „Toto opatření se přijímá zatím na měsíc leden, další opatření budou záviset na vývoji poptávky,“ četl. Je to pouhé dva měsíce poté, co automobilka slavnostně spustila provoz. „Nemyslíme si, že by nás krize nějak drtivě zasáhla. Vyrábíme moderní, relativně malá a ekonomicky úsporná auta,“ prohlašoval sebevědomě její prezident Kim Eok Jo.
Nyní je jasné, že už zítra se v Nošovicích nevyrobí jediné auto. Zaměstnanci za páteční volno dostanou 68 procent průměrné mzdy. V automobilce pracuje 1832 lidí.
Omezení se dotkne i druhé směny, která měla podle původních plánů začít pracovat 1. dubna a pro niž se v Nošovicích zaškolují lidé. Nikdo není schopen říct, kdy auta začnou vyrábět i ve druhé směně.
Útlum postihne i dodavatelské firmy. Jen v nošovickém průmyslovém areálu pracuje dalších pět stovek lidí ve dvou dalších firmách napojených bezprostředně na automobilku. I oni mohou počítat s prodlouženými víkendy. Náborové středisko v centru Ostravy osiřelo, ale nezavřelo se úplně. „Stále hledáme určité specifické profese,“ říká mluvčí automobilky Petr Vaněk.
Ve dvou loňských měsících vyrobila automobilka dvanáct tisíc aut. Letos jich podle původních plánů chtěla vyrobit zhruba 185 tisíc. Na měsíc leden má objednávky zatím na pět tisíc, přitom kapacita linky je už dnes kolem sedmi a půl tisíce aut měsíčně. Objednávat auta z Nošovic přestali zejména Španělé nebo Britové.
Automobilka Hyundai se chlubí, že nic nevyrábí takzvaně na sklad. Každé vyrobené auto má již svého kupce. Čelit menšímu počtu objednávek chce nošovický Hyundai zpestřením výroby. Dnes se v továrně vyrábí jediný typ vozu i30. Ještě v první čtvrtině tohoto roku Nošovičtí chtějí vyrábět kombík s názvem Hyundai i 30CW a později i víceúčelové MPV.
Personální šéf automobilky Jaromír Radkovský ujišťuje, že firma o propouštění neuvažuje. Tedy zatím. „Zůstáváme optimisté,“ říká. Ale vzápětí připouští: „Co se bude dít za několik měsíců, nevím.“
Svatava Baďurová z ostravského úřadu práce říká, že v kraji jsou i firmy, kde předpokládají, že čtyři dny v týdnu se u nich bude pracovat celý rok. Zejména menší firmy, kde nepůsobí odbory, se na tom domlouvají přímo právě s úřady práce. Nyní je v kraji takových firem dvanáct, s dalšími čtyřmi se jedná.
***
Jak automobilka
zdůvodnila omezení
výroby
Ze včerejšího prohlášení
vedení automobilky Hyundai
na tiskové konferenci:
„Ačkoliv se ještě v prosinci
jevilo jakékoliv omezování
výroby v závodě Hyundai
Motor v Nošovicích jako
nepravděpodobné, situace
se změnila.
Závod v současné době nemá
tolik objednávek, aby výrobní
linky mohly jet na plný výkon,
a proto se vedení společnosti
rozhodlo přistoupit k omezení
výroby.
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava