130 let

Jednotné maturity znají i v zahraničí

Česko

Státní maturity, které by měly zajistit jednotnou úroveň středoškolských závěrečných zkoušek v dané zemi a umožnit srovnatelnost jejich výsledků, nejsou samozřejmostí všude ve světě. Řada zemí ale o podobný systém usiluje.

V Německu jednotně v rámci spolkových zemí Například v sousedním Německu existuje jednota jen na úrovni spolkových zemí, které mají centrální maturity se shodnou písemnou částí. Pouze v Porýní-Falci zkoušky připravují samy školy. Celoněmecká zkouška z dospělosti neexistuje, i když o její zavedení ministryně školství Annette Schavanová před třemi lety vážně usilovala.

Mladí Němci maturují ze čtyř nebo pěti předmětů. Mezi jednotlivými zeměmi jsou rozdíly v tom, které předměty jsou povinné, které volitelné a v jaké formě se zkoušky skládají. Úspěšnost maturantů přesahuje 90 procent.

Rakousko spěchá V Rakousku zatím jednotné maturity nejsou, parlament ale loni schválil centrální maturity na gymnáziích od roku 2014 a na odborných školách od roku 2015.

Jednotná zkouška se tam bude dělat z němčiny, matematiky a cizího jazyka, k nim si student může vybrat čtvrtý předmět. Objevují se ale obavy, zda se rakouská státní maturita stihne připravit. Pilotní testy z matematiky na padesáti školách totiž nedopadly nejlépe - studenti dokázali odpovědět v průměru jen na dvě z deseti otázek. Ukázalo se, že umějí sice počítat, ale zdůvodňování už jim tolik nejde.

Maturovat lze i z tance (v Polsku)...

V Polsku jsou maturity jednotné od roku 2005. Studenti skládají na základní úrovni zkoušku ze tří předmětů - z polštiny, matematiky a cizího jazyka - a dále si vybírají minimálně jeden z volitelných předmětů, mezi nimiž je druhý cizí jazyk, dějepis, biologie, filozofie, ale také třeba nauka o tanci.

Většina studentů zkoušku skládá ze čtyř předmětů, na výběr má mezi jednodušší a obtížnější verzí testů. Výběr se obvykle řídí požadavky, jaké na uchazeče o studium klade vysoká škola, na kterou se maturant hlásí.

Letos u zkoušky dospělosti obstálo 81 procent studentů. Nejvíce neúspěšných muselo dělat reparát z matematiky.

... nebo z tělocviku (ve Francii) Ve Francii je systém maturit, zavedený již za vlády Napoleona v roce 1808, značně komplexní. Vychází z tematických studijních okruhů francouzských lyceí se zaměřením buď na jazyky a literaturu, ekonomiku, nebo na matematicko-fyzikální či přírodovědné obory. A maturitní zkoušky se skládají skoro ze všech studovaných předmětů, dokonce i z tělocviku.

Ministerstvo školství rok dopředu představí základní osnovy maturit, které pak tematicky ovlivňují akademické výbory z řad zástupců středních a vysokých škol rozdělených podle zeměpisných regionů. Školy, které do těchto oblastí spadají, mají pro daný rok stejné maturitní otázky.

V Belgii si školy chystají zkoušky samy Ve frankofonní části Belgie je obdobou maturity zkouška na CESS (Certificat d’enseignement secondaire supérieur, což lze přeložit jako certifikát o vyšším středním vzdělání). Testy zahrnují francouzštinu a matematiku, dějepis, cizí jazyk a zeměpis, poslední obor je volitelný. Školy je chystají samy, nicméně vycházejí z osnov či pravidel shodných pro všechny.

Rusko zavedlo jednotnou maturitu loni Rusko se státními maturitami experimentovalo od počátku století, poprvé je ale zavedlo až loni. Jednotné státní zkoušky se skládají na závěr 11. třídy. Povinné jsou z ruštiny a matematiky. Pro statisíce středoškoláků představují zároveň i přijímací test na vysoké školy a vyšší odborné školy, v takovém případě musí podle profilu vybrané školy zvládnout testy i z dalších předmětů, kterých je tak dohromady až 14.

Podle ministra školství Andreje Fursenka zkoušky prudce zvýšily motivaci studentů a odpor proti nim v řadách rektorů prakticky ustal. Z téměř 880 000 letošních maturantů propadlo jen okolo 16 000. Množí se ale i zprávy o podvodech, univerzity proto bojují o právo vyžadovat dodatečné zkoušky.

Velká Británie: A-levels se zadávají centrálně Mimo kontinent je situace značně odlišná. V Anglii, Walesu a Severním Irsku skládají studenti obdobu maturit v rámci dvouletého studia, takzvaných A-levels (Advanced Level, pokročilá úroveň certifikátu GCSE, stvrzujícího ukončené střední vzdělání). Zkoušky se odehrávají podle centrálně stanovených otázek a jsou hodnoceny anonymně. Systém ve Skotsku se liší, je ale také centrálně řízený.

Letos v A-levels uspělo rekordních 97,6 procenta studentů. To vyvolalo kritiku, že náročnost klesá. V posledních letech proto některé zdejší školy zavádějí takzvanou mezinárodní maturitu (International Baccalaureate, pro kterou své studenty připravují i některé střední školy u nás), která je považována za náročnější.

USA: testy od neziskovek V USA se pravidla pro maturity v jednotlivých státech liší. Povinně je v současnosti vyžaduje jen 22 států z 50. Střední školu dokončí kolem 70 procent studentů. Pokud chtějí pokračovat na vysoké škole, musí podstoupit nejméně jeden ze standardizovaných testů SAT nebo ACT. Oba testy vytvářejí neziskové organizace.

Autor: