Na propagačních materiálech je vyobrazena například matka v pracovním kostýmku v kuchyni u sporáku, na ruce má dítě s vařečkou, v druhé ruce telefon.
Podle politologa Lukáše Valeše jde o zoufalou snahu lidovců upoutat na sebe pozornost. „Mají dlouhodobě kolem 2,5 %. Oni hledají, jak tomu říkají, svěží vítr, ale mám dojem, že kdyby se opravdu drželi klasických konzervativních hodnot, udělají lépe,“ hodnotí jejich aktivitu.
Příspěvek je podle Valeše marketingově nepovedený a nevhodný pro klasického voliče KDU-ČSL. „Volič lidové strany vyžaduje tu maminku s více dětmi, která se věnuje primárně rodině a ne kariéře. Tady lidovci páchají znovu trošku sebevraždu, protože se snaží oslovit voliče, kteří je nikdy volit nebudou,“ dodává.
Podle Jana Komínka z Institutu politického marketingu se velmi záleží na finálním dojmu z celého sdělení a slogan se nedá oddělit od fotografií. „Zde je problém ne s faktem, že se nám KDU-ČSL snaží komunikovat opatření, která umožní ženám se vrátit zpátky do práce, ale s fotkou, kterou to zarámovali tak, že i v roce 2024 je žena vyobrazena s dítětem a v kuchyni,“ říká.
Dodává, že lidovci museli počítat s tím, že si slogany mohou na internetu žít svým vlastním životem a progresivněji orientované voliče neosloví. „Jádro voličů strany v tom asi bude spatřovat mnohem menší problém, ale je potřeba si uvědomit, že tohle jádro straně k přežití nestačí,“ dodal
Lidovci na kritiku zareagovali kromě stažení vizuálu také tím, že do jeho původní verze zasadili svého předsedu Jurečku. „Doma vařím spíše v teplácích a kluci už jsou naštěstí dost velcí, aby pomáhali, nebo vaří sami. A o pomoci tento post je. Přesněji, o tom, jak pomáháme rodičům sladit práci s rodinou podle jejich představ,“ vysvětloval příspěvky Jurečka.
Šílená kampaň, říkají kritici
Příspěvek kritizovala také pirátská senátorka Adéla Šípová, podle které jde o naprosto šílenou kampaň. „Sice teda odráží realitu, jakou Češky žijí. Prostě lidovkyně jedou první směnu hůře odměňovanou ve srovnání s muži v práci a tu druhou doma. Přetížené, na starost všechno. Kdyby aspoň na chvíli tu vařečku držel nějaký chlap. Pilné včely spasí všechny. Uf,“ napsala na síti X.
Připadá vám kampaň „Rodina i kariéra nejsou tabu“ s fotografií ženy u plotny s dítětem vhodně zpracovaná?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00středa 13. března 2024. Anketa je uzavřena.
Kriticky se ke kampani staví i Veronika Šprincová, ředitelka neziskové organizace Fórum 50 %, která podporuje vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice. Podle ní strana chtěla upozornit na konkrétní opatření, která v souvislosti s rodičovstvím prosazuje a podporuje, a to na zkrácené úvazky, dětské skupiny, firemní školky, náhradní výživné, vyšší příspěvky na péči či rodičovský příspěvek. Zvolené fotografie a slogan „Rodina i kariéra už nejsou tabu!“ však podle ní patří do minulého století.
„Spíše než model usnadnění skloubení pracovního a soukromého života formou flexibilních forem práce či zajištění dostatečných kapacit v zařízeních péče o děti evokují ‚superženu‘, které zvládá pracovat a pečovat o dítě současně v jednu chvíli. Ačkoli v textech jsou důsledně zmíněni ‚rodiče‘, na fotografiích vidíme jen ženy a s modelem rovnoměrnějšího rozdělení zodpovědnosti za péči o rodinu a domácnost mezi oba rodiče se v kampani (dosud) nepočítá.“
Podle Šprincové tak recipient podvědomě dostává zprávu, že „dítě patří především do matčiny náruče“. „A pokud se chce žena realizovat i profesně, musí to prostě nějak zvládnout i s kočárkem nebo vařečkou v ruce.“
21. října 2023 |