Pátek 13. prosince 2024, svátek má Lucie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čáp: Když hnáty protínají lebku. Lebky na košilích skupiny Ortel nejsou odkazem na SS

Česko

  20:00
PRAHA - Hlavním zmiňovaným důvodem, proč zpěvák Radek Gipsy Banga minulý víkend demonstrativně opustil slavnostní udělování Českého slavíka, byly umrlčí lebky na košilích oceněných hudebníků skupiny Ortel, které Banga považuje za jednoznačný odkaz k symbolice jednotek SS. Což je ale podle autora následujícího textu omyl.

Symboly mužstva z bohémské čtvrti Reeperbahn v Hamburku (FC St. Pauli) měly vyjadřovat rebelii, vzdor a boj chudého týmu proti bohatším klubům bundesligy foto: PROFIMEDIA

Přestože některá média i česká Wikipedie pod heslem Totenkopf tvrdí, že rozdíl mezi pirátskou a esesáckou symbolikou spočívá v tom, že piráti svoje hnáty kříží dole pod lebkou, zatímco nacisté až za ní – tak jak to měli muzikanti na karlínském pódiu –, není to pravda. Pirátské vlajky žádné jednotné logo nerespektovaly. Znamení smrtihlava je navíc dnes už tak univerzální, že i v Německu sjednocuje anarchisty a antifašisty – například fanoušky hamburského fotbalového klubu St. Pauli. Nejspíš se tedy znovu hádáme a usvědčujeme pouze na základě svých špatně informovaných předpokladů.

„Tagy“ někdejších rebelů

Pirátské symboly z přelomu 17. a 18. století jsou starší než první zdokumentovaná užití umrlčí lebky v novodobých armádách a rozhodně pestřejší. Piráti několika moří netvořili jednotné hnutí, i když vyznávali podobné hodnoty a postupem času se i zdravili smluvenými signály. Kapitáni těchto lodí ovšem patřili k silným individualitám, kterým záleželo na tom, aby jejich přepadení mělo i svůj osobitý podpis. Legendární Edward Teach Černovous měl třeba na vlajce celého kostrouna i s červeným srdcem, Christopher Condent, známý jako Jednoruký Billy, si nechal pro akce v Indickém oceánu vyšít hned tři lebky vedle sebe. Jiní zas dávali přednost lebce z profilu, zaznamenaná je i lebka s náušnicí. Všechny posádky se chtěly budoucím obětem předem identifikovat.

Ještě v průběhu 17. století vyvěšovali korzáři sídlící na Madagaskaru s varovným dělovým výstřelem rudou standartu po vzoru bukanýrů z Karibiku. Od 90. let jich ale stále víc přecházelo na bílou lebku s kostmi na černém pozadí. Na rozdíl od původní krvavé vlajky černý prapor naznačoval, že pokud se posádka přepadené lodi vzdá, mohou je piráti ušetřit. Což bylo oboustranně výhodné. I „krvelačné“ lupiče zajímala především kořist a nijak nestáli o to, bojovat na život a na smrt příliš často. Tuhle ekonomickou strategii a znak měl podle vyprávění přijmout Henry Every, který původně kořistil pod rudou vlajkou se čtyřmi zlatými krokvemi, nebo Thomas Tew, který předtím na praporu užíval svalnatou paži s šavlí.

Nicméně už první, kdo smrťácký prapor zdvihl prokazatelně – tedy francouzský korzár Emanuel Wynn v červenci 1700 u Kapverdských ostrovů –, měl ve znaku dlouhé kosti zkřížené za lebkou. I on svůj symbol na stěžni doplňoval přesýpacími hodinami, aby divákům na okolních plavidlech bylo jasně, že jim moc času nezbývá. Také Richard Worley, který brázdil pobřeží britských kolonií v Americe, měl ve znaku kosti zkřížené za lebkou. Takové byly „tagy“ tehdejších rebelů proti většinové společnosti, zachycené dobovým vyprávěním Daniela Defoea i doprovodnými kresbami.

Další případ „esesáckého“ uspořádání kostí mezi organizovaným zločinem oceánu zachycuje Všeobecná historie pirátství z roku 1724 a dobový dřevoryt Steda Bonneta (spolupracoval na moři s Černovousem). I jemu dominuje vlajka s hnáty zkříženými za lebkou. Podle některých svědectví měl Bonnet na jiném praporu také dýku a jednu kost vodorovně, což jen ilustruje, jak pestrá znamení svého řemesla piráti na lodích vozili.

Někteří hlavouni organizovaného zločinu, jako například Samuel Bellamy, který se stylizoval do mořského Robina Hooda a patřil k nejbohatším lupičům „slaného Sherwoodu“, měli stejně prokazatelně ve znaku kosti zkřížené za lebkou, jako se to dnes připisuje SS. Tím zbytečnější je ale mezi umrlčími lebkami pirátů a Hitlerových strážců koncentračních táborů rozlišovat. A pokud jde o vojenské insignie – lebky s hnáty používala a používají i některá komanda britská i americká. Umístění zkřížených kostí za lebkou je ostatně suchozemcům známé jako memento mori z českých hřbitovů, kostelů a krucifixů – není na něm nic jednoznačně esesáckého.

Ortelovy košile jsou možná provokativní, ale spíš než na Hitlerovu stráž odkazují na rebelství a vzdor. Z loupeživého řemesla pirátů jako by se stal spíš postoj, který v několika zemích Evropy potvrzují i pirátské politické strany. Už v 18. století v bukanýrech mnozí suchozemci viděli hrdiny a nejen autor Robinsona Crusoa pirátská vyprávění zpracovával spíš jako sérii romantických dobrodružství než sérii přepadení a zabíjení – některé anglické soudy zadržené piráty dokonce osvobozovaly. Vnímání korzárů pak veřejnosti přikrášlily i stovky romantických filmů s charismatickými piráty a vzbouřenci, které hráli Douglas Fairbanks, Errol Flynn, Marlon Brando nebo Johnny Depp.

Pirátské vlaječky na místě rohových praporků

Piráti jsou cool a jejich lebka a zkřížené hnáty dávno rebrandovaly také napříč hudebními žánry. V popkultuře se s nimi setkáme na motorkářských bundách, prstenech gotiků i tričkách metalistů. Zdobí se jimi punkeři, rapeři, fanoušci pirátských filmů, o výrobcích dětského oblečení a hraček ani nemluvě. A mimo jiné se k nim i v Německu (!) hlásí také antifašisté.

Černá pirátská vlajka s lebkou a kostmi je totiž několik desítek let i symbolem hamburského fotbalového mužstva St. Pauli, kde měla vyjadřovat rebelii, vzdor a boj chudého týmu proti bohatším klubům bundesligy. V 70. letech si tohle mužstvo z bohémské čtvrti Reeperbahn oblíbili němečtí punkeři a anarchisté, kteří se tehdy právě pod vlajkou se skříženými hnáty na stadionech vymezovali proti vlivu neonacistů. Pirátské vlaječky mají Hamburští i na místě rohových praporků av jejich fanshopu se vedle triček a šál s usměvavou lebkou a kostmi prodávají také symboly ideově spřízněných klubů, jako je glasgowský Celtic nebo pražští Bohemians.

Tomáš Ortel v minulém století vystupoval s neonacistickou skupinou, na krku dodnes nosívá ozdobu ve tvaru německého válečného kříže a averze vůči jeho stylu je představitelná. Usvědčovat ho ale ze sympatií k německým jednotkám SS na základě pirátské nášivky na jevišti v Karlíně je mimo mísu.

Autor:

Závist, strach i vztek. Mušlenčiny pohádky učí děti porozumět svým emocím
Závist, strach i vztek. Mušlenčiny pohádky učí děti porozumět svým emocím

Knížka Mušlenčiny léčivé pohádky přináší dětem kouzelné příběhy plné laskavosti a porozumění. Díky půvabným ilustracím, empatickému vyprávění a...