Výběr dvaceti nejznámějších, nejhranějších a také asi nejoblíbenějších baletů světového repertoáru je jenom jednou z informačních rovin knihy. Dětem (a rodičům, jejichž účast při čtení se nevylučuje) se kromě obsahu baletu, který lze číst jako pohádku, a portrétu skladatele dostávají i základní poučení o taneční technice – v názorných popisech a nákresech pohybů, kroků, sestav. Vtipně ilustrovaný slovníček se táhne celou knihou a vysvětluje taneční a obecně divadelní, po případě hudební názvosloví – od speciálních termínů jednoduchých (labutěnka, piškoty, primabalerína atd.) ke složitějším (kdo třeba ví, že balet blanc znamená klasický romantický balet, původně nazvaný chopiniana, protože se tančil na Chopinovu hudbu, později přejmenovaný na Sylfidy? Nebo že pas de chat je tak zvaný kočičí skok, vlastně přeskok z nohy na nohu?). Termíny z cizích jazyků nabízí i s fonetickou verzí, takže nemusí docházet k faux pas, až budou děti své poznatky dávat dál. Faktografický aparát doplňují i informace o předních osobnostech světového baletu, choreografech a tanečnících, takže ten, kdo se o tento druh umění zajímá už v mladém věku, získá v knize Balet nás baví dobrý start pro další rozvíjení svého koníčku.
Jediným otazníkem ve velmi dobře koncipované a graficky nápadité publikaci je opakování portrétů skladatelů – u každého citovaného díla mají svůj medailonek, a protože třeba Prokofjev, Stravinskij, Čajkovskij, ale i Martinů složili více než jeden balet, medailonky se v nepatrných obměnách opakují a figurují navíc i v závěrečném přehledu autorů. Na přitažlivosti knížky to ale nic nemění a je zřejmé, že její čtenáři budou hledat, pokud je už nemají, i díly předcházející: Činohra nás baví a Opera nás baví.
***
Anna Novotná: Balet nás baví
Praha, Práh 2010. 137 stran