130 let

„Koleje patří 7 metrů nad ulici“

Česko

Přesun nádraží - Politici hledají stále další varianty, řešení je daleko

BRNO Našel jsem způsob, jak vyřešit problémy s dopravou k nádraží v odsunuté poloze, hlásal včera předseda dopravní komise brněnské městské rady Josef Veselý (KDU-ČSL). Je to kočkopes, šlapání na místě, vzkázali mu vzápětí někteří aktivisté zabývající se brněnským nádražím. Další lidé se tváří rezervovaně.

Veselý hodlá pracovní skupině, která se zabývá budoucí podobou brněnského železničního uzlu, navrhnout vytvoření nadzemní dráhy, která by spojila současné i připravované nádraží. „Po bulváru, který má vést od prostoru pod Petrovem k novému nádraží, má podle plánu jezdit tramvaj. Já v podstatě chci ty koleje zvednout o sedm metrů nahoru tak, aby začínaly na nástupištích nového nádraží a vedly až na místo nynějšího nádraží,“ prohlásil. Po kolejích by jezdily regionální vlaky či speciální vlakotramvaje, které by tak obsloužily současné nádraží a přestupní uzel městské hromadné dopravy u něj, ale současně je napojily na nové nádraží.

Ostatní lidé, kteří se zabývají budoucností brněnského železničního uzlu, zatím Veselého myšlenky neznají. „Zatím nejsem o ničem takovém informován, nechci se proto k tomu vyjadřovat,“ prohlásil včera architekt Jaroslav Dokoupil, který se podílí na projektu budoucí podoby této části města.

Naopak Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru označuje podobné návrhy za kočkopsa. „Snaží se zvrátit negativa odsunutého nádraží tím, že dělá jakási další v centru. Je to snaha spojit nespojitelné -zástupce lidovců jako by uznával problémy, ale současně se snažil obhájit stanovisko své strany k poloze nádraží. Jediným řešením je stále nádraží v centru,“ poznamenal Bartík. Dopravní expert koalice Martin Robeš řekl, že nezná technické detaily. „Prověřit lze vše. I vedení dráhy nad zemí mnohá města užívají, jde o to, jak vše zkombinovat,“ řekl LN.

Další experti připomínají, že Veselého návrh například komplikuje případné vedení brněnské podzemní dráhy - byť její stavba přichází v úvahu nejdříve za dvacet let. Hlavní trasa takzvaného podzemního diametru měla vést právě po spojnici, kterou chce Veselý řešit nad zemí. Svedení týchž kolejí do podzemí a jejich vedení pod současným centrem města by bylo velice komplikované. „Pokud bychom přistoupili na řešení, které navrhuji, lze změnit koncepci celého severojižního diametru. Jeho stavba ještě nezačala,“ oponuje Veselý. Podle něho by jím navrhované řešení bylo výhodné pro regionální dopravu, například vlaky jedoucí po tratích od Blanska a od Tišnova, ale také po železnici směrem na Šlapanice či Holubice. „Soupravy by projížděly přes obě nádraží, ubylo by přestupů,“ dodal. Za pozitivum označujet i to, že val od hlavního nádraží do Židenic by používala nadzemní dráha. „Nebylo by ho třeba odstraňovat,“ dodal. Náklady by podle něj musela upřesnit studie.

Pracovní skupina, jejímž je Veselý členem, má ještě letos předložit první návrhy řešení problémů odsunutého nádraží, na které poukázala srovnávací studie. V té si radnice nechala porovnat polohu nádraží v odsunuté poloze s polohou prosazovanou aktivisty u Nových sadů. V zastupitelstvu mají převahu zastánci odsunuté polohy a také stát s ní počítá při přípravě vedení kolejí. Město totiž má přímý vliv především na navazující infrastrukturu včetně veřejné dopravy. V pátek se mají zástupci radnice, státní organizace Správa železniční dopravní cesty, ministerstva dopravy, kraje a Českých drah setkat v Brně, aby se poradili o dalším postupu při přestavbě železničního uzlu.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás