Ve všech evropských zemích, které zavedly bodový systém, to mělo kladný vliv na nehodovost, a zejména počty mrtvých. Česko z toho trendu dlouho nevybočovalo, poslední dva měsíce je však všechno naopak. Co se stalo?
„Jsme holt výjimka,“ poznamenává dopravní expert a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. Před zrušením bodového systému ale ostře varuje: „To bychom se tu navzájem pozabíjeli.“
Další podrobnosti o rostoucím počtu nehod na českých silnicích si přečtěte v zítřejším vydání deníku |
Na hlavních důvodech, proč znovu stoupá počet mrtvých na českých silnicích, se experti shodují. To, že na silnicích nejsou policisté vidět, už oficiálně přiznávají i špičky policejního prezidia. Problém je i v samotném zákoně: jeho vymáhání se vleče, zcela v něm chybí výchovné prvky.
Na silnicích chybí policisté
Dopravní psycholožka Pavla Rymešová uvádí nedostatek policistů jako primární důvod tragických statistik. „Bohužel pak není nikdo, kdo by dodržování zákona v praxi kontroloval,“ varuje Rymešová.
Uvědomuje si to už i policie. Náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek včera řekl, že policisté by měli být na silnicích více vidět. Ne však „za bukem“, ale na nejnebezpečnějších místech. „Změníme koncepci, oprostíme se od papírování a půjdeme do terénu. Na místa, kde je nehodovost největší,“ uvedl Bílek. Zároveň naznačil, že policie nadále nebude pořádat monstrózní celostátní akce typu Kryštof.