130 let

Mapa nebezpečných silnic

Česko

Kritických míst na českých komunikacích mírně ubylo

PRAHA Motoristé budou moci ode dneška nahlédnout do nové „Rizikové mapy ČR“.

Ta pomocí barevného rozlišení hodnotí bezpečnost všech hlavních silnic v zemi.

Z mapy, jejíž aktualizovanou verzi mají LN k dispozici, vyplývá, že kritických míst na českých silnicích mírně ubylo.

Ukaždé komunikace se porovnává počet tragických nehod za tři roky a hustota tamního provozu. Podle tohoto klíče jsou pak jednotlivé komunikace na mapě vytaženy pěti barvami. Modrou barvou silnice s nízkým rizikem. Žlutá, oranžová a temně červená patří komunikacím středně rizikovým. Nebezpečné trasy značí černá barva.

Mezi bezpečné úseky patří například silnice na jih od Plzně či hlavní tahy v okolí Brna.

Kritických míst je v mapě podstatně více. Černou barvou je obtažena kokořínská silnice první třídy číslo 9, podkrkonošská I/14 nebo pražská výpadovka na Kutnou Horu I/2.

„Stává se na nich mnoho nehod. Je zde ztížená možnost předjíždění a nejsou tu rozdělené jízdní směry,“ vypočítává důvody nebezpečnosti těchto silnic Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která mapu ve spolupráci s Ústředním automotoklubem zpracovává.

První riziková mapa se dostala do rukou veřejnosti zhruba před čtvrt rokem.

Dnešní, druhé vydání již ukazuje poslední stav z let 2005 až 2007. V porovnání s předchozími třemi lety kritických míst na českých silnicích ubylo. Je to dáno především větším počtem aut a mírným poklesem nehod, při nichž někdo zemřel či byl těžce zraněn.

Pokračování na straně 4

Rizikové silnice I/9 Praha - Mělník - Česká Lípa (neblaze proslulá silnice prochází Kokořínskem; rádi po ní jezdí především motorkáři) I/14 Náchod-Trutnov I/2 Praha - Kutná Hora I/19 Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou I/11 Žamberk-Šumperk-Rýmařov I/54 Slavkov u Brna - Veselí nad Moravou I/17 Čáslav-Chrudim Mapa silniční sítě v České republice na straně 4

Dokončení ze strany 1

Situace se podle Rizikové mapy radikálně zlepšila například v severních Čechách, v okolí Písku a Českých Budějovic.

Srovnání obou map ale odhalilo i několik komunikací, které si v hodnocení pohoršily. Jde především o hlavní tahy z Plzně do Žatce (I/27), z Turnova do Tanvaldu (I/10) nebo z Šumperku do Rýmařova (I/11).

Některé komunikace si polepšily či pohoršily až o několik stupňů. Jiří Landa by ale posuny v barevné škále nepřeceňoval. „Žádný zásadní jev tu nelze vysledovat. V jednom sledovaném období se na těchto silnicích stala tragická havárie a ve druhém nikoli. Vzhledem k tomu, že tu tragické nehody nejsou zas tak časté, silnice se ihned posune do špatné, či dobré skupiny,“ říká.

Na některých úsecích je ale situace v obou mapách velmi špatná. Z černé barvy jim nepomohl ani větší dopravní ruch. Nejde jen o zmíněnou kokořínskou „klikatici“, ale tradičně špatné jsou, co se týče bezpečnosti, i silnice v okolí Přerova, Trutnova či Ústí nad Labem. Podle Landy by těmto komunikacím prospěla revize. Ta by na nich měla objevit riziková místa - například nechráněné betonové sloupy poblíž vozovky či nebezpečně hluboké výmoly.

Poměrně dobře vycházejí z obou Rizikových map dálnice. Ani velmi frekventovaná D1 nevykazuje nadměrné riziko.

„I když se totiž na dálnicích stane vysoký počet nehod, je tu i velmi čilý dopravní ruch. Relativní nehodovost je tu proto malá. Daleko nebezpečnější než dálnice jsou silnice první třídy,“ vysvětluje Landa dobré výsledky dálnic.

Autor: