Sobota 31. července 2021, svátek má Ignác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

Vlak jedoucí na Vary nepočkal ve stanici, zjistila Drážní inspekce. Vážně zranění jsou stabilizovaní

Srážka si vyžádala nejméně dva mrtvé a dvě až tři desítky zraněných, některé vážně. foto: ČTK

Pernink (Karlovarsko) - Na železniční trati u obce Pernink na Karlovarsku, kde se v úterý čelně srazily dva osobní vlaky, se ve středu ráno obnovil provoz. Vyplývá to z internetových stránek Českých drah. Úterní nehoda si vyžádala dva mrtvé a 24 zraněných. Jednou z obětí byl německý státní příslušník. Policie srážku vyšetřuje pro podezření z trestného činu obecného ohrožení, zadržela jednoho ze strojvůdců.
  7:15aktualizováno  10:41

Vlak jedoucí na Karlovy Vary, který se v úterý na Karlovarsku srazil s protijedoucí soupravou, měl zůstat stát ve stanici Pernink, kde ale nepočkal. Podle Drážní inspekce (DI) to vyplývá ze záznamů komunikace mezi strojvůdci a dispečerem, řekl ve středu v Radiožurnálu generální inspektor DI Jan Kučera. Při srážce vlaků poblíž Perninku zemřeli dva lidé, a 24 utrpělo zranění. Podle mluvčího DI Martina Drápala zatím není jasné, proč strojvedoucí na protijedoucí vlak nepočkal. Inspektoři jej zatím neměli možnost vyslechnout.

Vyšetřovatelé podle Kučery vyslechli nahrávky komunikace mezi strojvedoucími a dirigujícím dispečerem. „Z nich opravdu vyplynulo, že vlak jedoucí směrem na Karlovy Vary měl ve stanici Pernink čekat na protijedoucí osobní vlak. To se nestalo,“ uvedl Kučera.

Železnice se za 25 let od největší nehody změnila. Přesto jsou tratě, kde se historie může opakovat

Podle Drápala bude zjištění, proč vlak nečekal, podstatné kvůli tomu, aby Drážní inspekce mohla zjistit příčinu nehody a navrhnout bezpečnostní opatření, která by podobným událostem mohla zabránit. I když je z prvních poznatků zřejmé, že hlavní příčinou tragické nehody byla lidská chyba, podle Drápala bude vyšetřování příčin nehody trvat několik měsíců.

Na trati, kde se v úterý tragická nehoda stala, není žádné zabezpečovací zařízení, které by bránilo nebo upozornilo strojvůdce, že na trať nemá vjet. Vše tak závisí jen na komunikaci s dispečerem.

Vážně zranění, kteří byli přepraveni do Fakultní nemocnice v Plzni, jsou ve stabilizovaném stavu.  Ve středu ráno to potvrdila náměstkyně ředitele Fakultní nemocnice Plzeň Andrea Mašínová. Zranění převezení do karlovarské nemocnice byli po ošetření propuštěni do domácí péče, uvedl mluvčí Karlovarské krajské nemocnice Vladislav Podracký.

Nejtěžší případy byly převezeny do Plzně. „My jsme přijali ve večerních hodinách celkem čtyři zraněné pacienty. Dva pacienty jsme přijali pozemní zdravotnickou záchranou službou a dva prostřednictví letecké záchranné služby. Všichni čtyři zranění jsou ve stabilizovaném stavu. Dva z nich leží na klinice anesteziologie a resuscitace, jeden na ortopedické klinice a jeden na chirurgickém oddělení,“ popsala Mašínová.

Do karlovarské nemocnice bylo v úterý převezeno pět zraněných sanitními vozy, dalších devět lidí přivezl autobus krajských hasičů. „Jednalo se především o lehčí zranění, pohmožděniny, tržné rány a podobně,“ popsal Podracký.  V Karlovarském kraji nemá žádná z nemocnic status takzvaného traumacentra, specializovaného pracoviště pro příjem pacientů při závažných úrazových stavech, ti tak musí být převáženi do jiných nemocnic, například v Plzni.

Vlaky po trati nejezdily víc než 14 hodin. „Provoz obnoven bez omezení,“ uvedly před 05:30 České dráhy na svém webu.

Vyšetřování probíhá

Jakou rychlostí vlaky v okamžiku srážky jely, inspekce zatím neví. U jednoho z vlaků se podle Kučery rychloměr zasekl na rychlosti 47 kilometrů v hodině. „Vzhledem k tomu, že na trati je traťová rychlost 50 kilometrů v hodině, dá se předpokládat, že srážka byla zhruba do 100 kilometrů v hodině,“ uvedl Kučera. O síle nárazu podle něj svědčí, že Regionova jedoucí od Karlových Varů se po střetu posunula o 12 metrů zpět.

Přestože jednou z obětí nehody je německý občan, česká DI na vyšetřování s obdobnou organizací v Německu nespolupracuje. „Nehoda se stala na českém území, v českém mezistaničním úseku. S německými kolegy jsme nemluvili. Pokud by se to stalo třeba blíže k Potůčkům, v tom úseku ke státní hranici, tak bychom logicky s německou drážní inspekcí spolupracovali,“ vysvětlil Kučera Radiožurnálu.

U Perninku na Karlovarsku se 7. července 2020 čelně srazily dva osobní vlaky.
Čelní srážka vlaků.

Nehoda se stala v úterý zhruba v 15:10 mezi Novými Hamry a dopravnou Pernink. Osobní vlak z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu se srazil s osobním vlakem v opačném směru. Obě kabiny srážka zničila. Podle Drážní inspekce cestovalo v obou vlacích 33 lidí včetně personálu. Dva lidé zemřeli, devět bylo zraněno těžce a středně těžce. Lehce se zranilo 15 lidí a sedm záchranáři ošetřili na místě. Policie srážku vyšetřuje pro podezření z trestného činu obecného ohrožení, zadržela jednoho ze strojvůdců. Předběžnou škodu Drážní inspekce vyčíslila na 20 milionů korun. Provoz na trati byl obnoven dnes ráno.

Vlaky se střetly necelý kilometr od nádraží v nepřístupném hornatém terénu. Hasiči museli bez pomoci techniky vynášet zraněné včetně zaklíněných lidí z obou souprav. Zranění byli vyproštěni a rozvezeni do nemocnic během tří hodin, podle agentury DPA jsou mezi nimi také němečtí státní příslušníci. Dopravu místo vlaků zajišťovaly náhradní autobusy.

Podle Českých drah, které dopravu na jednokolejné trati provozuji, se vlaky Regionova a RegioShark měly křižovat ve stanici Pernink. Trať je typu D3, kdy řízení dopravy spočívá na lidech.

Autor: